IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Tuesday, January 5, 2010

Tabahkan Hati, sahabat....



~Setiap yang pergi akan tetap pergi, kita yang masih tinggal ini masih ada yang harus kita teruskan demi memperjuangkan matlamat akhir kita**Pulang dalam Kasih dan Rahmat ALLAH~


2hb Januari lepas ayahanda sahabat baik saya, Noor Munirah Awang Abu Bakar, pelajar tahun akhir Ijazah Sains Bersekutu, Optometri UIAM, pulang dijemput ALLAH pada pukul 3.20 pagi..Dan berita itu sampai ke skrin telefon saya pada jan 5.25 pagi..Bangun subuh pagi itu dengan perasaan yang terkejut lagi sayu..Al-fatihah buat arwah..

Usai Subuh, saya masih kebingungan, seperti biasa di tika mendapat berita pemergian orang-orang terdekat buat insan-insan yang rapat dengan saya..Perasaan itu sukar diterjemahkan....T_T

Pagi itu saya turun 'training' basketball bersama yang lain..Tapi hati tetap tak aman. Terasa ingin terus ke Terengganu, berada di sisi Muni. Dan 'call' daripada Nawwarul dan Kay menguatkan lagi saya untuk pulang ke Terengganu. Sejurus selepas berlatih, saya bergegas pulang ke bilik, sarapan, masukkan baju ke dalam mesin basuh an bersiap pulang. Memenadu sendirian. Nekad.

11.20 bertolak dan rasa kesyukuran itu melangit bila mana sangat dipermudahkan urusan perjalanan. 2jam 15min saya tiba di rumah Muni. Waktu itu, hanya mak Muni dan makciknya sahaja yang berada di rumah, selebihnya mengiringi jenazah untuk di kebumikan di Kampung Pulau Manis, kampung asal arwah ayah Muni.

Saya dan Kay sedaya menolong apa jua yang mungkin. Mengemaskan ruang tamu yang selesai digunakan untuk solat jenazah, menyediakan air buat tetamu yang bakal datang dan selebihnya. Sebelum ini, jika tidak mengalami pengalaman ini, pasti saya tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan, dan berada di keadaan itu, niat ingin memudahkan keluarga sahabat itulah yang mengerakkan tangan dan tindakan..

Dan rombongan sahabat daripada UIAM Kuantan juga tiba selepas itu. Saya mendapat kekuatan baru untuk menetapkan di dalam hati saya, saya akan berusaha untuk menghadirkan diri seboleh-bolehnya urusan sahabt-sahabat. Walau tidak menyumbang secara zahirnya, pelukan dan usapan kasih sayang untuk 'ventilate'kan perasaan...

Hak seorang Muslim ke atas seorang Muslim ada lima: menjawab ucapan salamnya, melawatnya ketika sakit, mengiring jenazahnya ke perkuburan, memenuhi jemputan dan mendoakan rahmat (Tasymit) apabila beliau bersin” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Muni sahabatku dunia akhirat...

Sesungguhnya Allah telah menyediakan hatimu untuk ini, dalam sedar mahupun tidak.sesungguhnya kamu sangat tabah di mata kami, namun di hatimu tidak siapa yang tahu melainkan ALLAH yang Pengasih. Tiada apa yang mampu aku janjikan untukmu tapi insyaALLAH, aku ingin hadirkan diri di setiap kamu perlukan aku..Aku bahagia menjadi sahabatmu..Doaku moga ALLAH melindungi setiap derap langkahmu..


 dari kiri (Kay, Jaja, Muni, Fiey, Nawa)

P/s: Muni adalah sahabat sedari Matrikulasi UIAM, kenalan bersama-sama Nawwarul Huda Zulkifli, Nurul Syaza Husni dan Nur Al-Kamaliah..Persahabatan yang tidak pernah dirosakkan oleh rasa iri hati, rasa hati dan sakit hati..Yang ada cuma pada persahabatan ini ialah rasa menerima kekurangan dan kelebihan sesama sendiri, rasa kasih dan sayang buat sahabat tak bertepi dan rasa ingin bersahabt sampai ke syurga..Segalanya mudah dan indah sekalipun pahit yang menjengah...Aku sayang kalian...Moga Allah titipkan cinta dan mahabbah ini selari dengan cinta Allah..



No comments:

Post a Comment