IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Thursday, January 28, 2010

Mentor-Mentee Program

Setiap sesuatu itu pasti ada baik buruknya, hati yang menilai dan menapis apa yang ingin di pahatkan di ingatan, di tafsirkan pada perbuatan.

Prof U Maung Maung

Seorang professor daripada Myanmar, kembara ke UIAM, Kuantan ini atas tiket jemputan untuk berada di sini selama 2 tahun. Bermakna menjadi lecturer Nursing bermula 2009 sampai 2011 agaknya.

Tak sedar pun sebenarnya beliau adalah pengganti Sr Asyikin Shariff sebagai mentor saya..Hish, teruknya saya ni..Rupa-rupanya hari ni da kali kedua perjumpaan kami 'mentee' bersama beliau, tapi ini first time saya..Hikk..


Beliau ni dah mengajar saya sekejap masa year 3 dulu, Mental Health Nursing. Dia memang specialized  dalam bab ni. Menurut kata beliau, beliau professor untuk mental health department di nursing school di Myanmar. Bersembang hampir 15minit bersama K.Lin Kecik (rumetku) banyak memberi ruang untuk saya lebih mengenali guruku ini..Silap saya juga, tak cuba nak bersembang rapat dengan beliau sebelum ini. Atau memang itu saya, jarang nak berapat beramah sangat dengan cikgu (lecturers) pasca sekolah menengah. Apa pun saya memang tahu Prof Maung Maung ni baik hati dan lembut orangnya. Tak dinafikan knowledgeable juga. Pendek kata, Prof memang baik hati..
Dalam seronok bersembang, sempat juga saya bertanyakan ini.

"Prof, what is your opinion about this community, I mean, Nursing community?" tanya saya.

"About the whole community, I am not going to say much because I have been here for just half of a year up to now, we have different culture and different style, but I do enjoy being here."

"I believe we are nurses have the same 'things' inside us..We do care to all other people wether we are nursing or not sooner. But I believe all of you can be a good nurse and future leaders in Nursing"sambung beliau..

InsyaALLAH~bisik hati kecil..walaupun tak ada ketetapan masa hadapan saya bakal menjadi jururawat ataupun tidak, saya bangga menjadi sebahagian daripada komuniti ini..Kerana pahit manis jatuh bangun di sepanjang perjalanan ini, menjadikan saya adalah saya hari ini. ^_^

Thanks Prof for being a fatherly mentor to me..Thanks for being a very good big-hearted teacher..Thanks for showing me that this world is far more beautiful that what we see around us..It is not about what you see, it is about how you perceive from what you see..



The 'Things'

Apa yang saya dapat cernakan daripada perkataan 'things' itu ialah  perasaan, jiwa, roh yang sentiasa sukakan kebaikan..Dan, 'things' itu sebenarnya fitrah yang Allah telah sisipkan ke dalam setiap jiwa hamba-hambaNya, tak kira warna kulitnya, lokasi geografinya, agama anutannya dan lain-lain lagi.

'Things' itulah yang menempatkan perbezaan tahap setiap individu.Ia tampak punya kesamaan nilaiannya di sisi setiap agama, malah juga bagi buat yang tidak beragama seperti di Denmark di mana rata-rata penduduknya adalah non-religious dan mereka hidup aman damai berasaskan humanity (kemanusiaan).~sumber daripada the Oprah show.

'Things' =humanity (kemanusiaan)
Sifir mudah untuk kehidupan aman harmoni secara logik akalnya. Dan Islam mengangkat tinggi nilai kemanusiaan dalam hidup umatnya..Beza nilaian kemanusiaan Islam dan bukan Islam adalah pada kehadiran Iman. Iman menjangkaui emosi dan logik akal buat kebanyakan waktu..Iman menyetujui BERLAPANG DADA di kala terdapat perkara yang bercanggah pendapat, di kala terdapat perkara yang mengusik rasa hati, di kala terkadang melukakan hati juga..Berlapang dada adalah puncak KEAGUNGAN HATI dalam mencari makna hidup..


4_114 
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.”
[al-Nisaa' 4: 114]


fiey ahmad
going to Balok Beach this Saturday

2 comments:

  1. agama Islam itu terbina berdasarkan 3 asas utama Iman,Islam,Ihsan...3 perkara nie perlu dijaga agar kita kekal berada dilandasan agama...x berguna amalan seseorg tanpa Iman begitu juga x berguna Iman seseorang tanpa amalan kedua-duanya mesti selari...Allah S.W.T tidak akan menerima amalan seseorang jika mereka tidak beriman dan seseorang itu jugak tidak akan cukup Islam mereka tanpa beriman kepada Allah...Akhlak itu adalah gambaran hati seseorang,tanpa hati yang bersih akan membawa kita kepada perkara2 yang tidak elok,dalam mencapai akhlak yang mulia,Ihsan yang perlu dicari...(Zalim-Adil-Ihsan),sentiasa melakukan sesuatu yang zalim akan menjauhkan diri kita drpd mencapai Ihsan dan satu-satu cara untuk kita mendekatkan diri kepada Ihsan adalah dengan sentiasa melakukan keAdilan dalam setiap perkara...wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. huhu..thanks jadul atas pencerahan lagi bagi tulisan aku kali ini..ko banyak point of view yang luas..

    hehe, berharap lainkali ko masih akan memberi dan menyumbang idea, teguran dan ingatan lagi untuk aku..

    terima kasih daun keladi..:)

    ReplyDelete