IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Saturday, January 9, 2010

Atasi Rasa 'Takut' itu

~Rasa takut tidak akan pernah membenarkan kamu melangkah selangkah lagi untuk kamu tahu apa ada di depan kamu.Push your limits~

Baby Elephant Syndrome..Saya pasti sahabat-sahabat saya pasti tahu apa maksud frasa ini kan..Dalam talk by Ust Hasrizal di malam pembukaan CAMRPO baru-baru ini juga ada menyebut tentang ini...Rasa ketakutan yang kita 'instil'kan sejak mula, membekukan kita, menyekat langkah-langkah baru kita untuk meneroka pembaharuan..

Dalam Game

Sejak daripada Sukan IPT Pantai Timur 3 minggu lepas lagi, dan Interkuliah ini berulang kembali..Bila mana rasa takut menguasai diri, terbang segala skil-skil dan kekuatan yang kita ada selama ini..Rasa takut itu menutup segala lubang kesungguhan kita..

Sungguh, saya bukan orang yang reti segalanya, saya cuma ada kesungguhan dan rasa ingin bermain yang sangat kuat..Coz, I will learn lots while playing games..It is more than a game..For me, it is too far beyond that..

Di final netball, adik Farah 1st year kata "Takutnya saya...kenapa k.fiey ni confident sangat...??"

Saya senyum je..."Tak de pe pom untk ditakutkan.."
Tapi dalam hati Tuhan je tahu..Bohong kalau kata saya tidak pernah takut, tak pernah cuak, tapi apa saya praktikkan

"Dont be afraid what you got to do is to do your best..Never look up people and never look down them, play your game..."

Dalam Kehidupan Realiti

Konsep yang sama..Atasi rasa takut untuk mencabar kemampuan diri..Anjakkan diri sendiri tinggi setahap demi setahap tanpa lupa , kita masih hamba..

Usah takut ke depan, memberi pandangan, melontar soalan, menyumbang idea..
Maknakan diri kita untuk orang lain..Kerana "Kita di sini membawa makna"

fiey ahmad (http://fieyahmad.blogspot.com/)
ptg ni final basket..

1 comment:

  1. lebih bermakna tika ada sahabat yang tidak pernah jemu memberi keyakinan pada kebolehan dan kemampuan kita.. :)

    ReplyDelete