IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Sunday, January 10, 2010

Genap Setahun Pemergianmu, wahai Ayah....!!

~9hb Januari 2009~

 Ayah bersama cucu sulung, Esyah dan no.2,Angah (Ara)

Mengimbau kembali tarikh setahun yang lepas itu cukup mengharukan hati kecil ini..Rentetan peristiwa itu masih terasa segar di ingatan seolah-olah semalam baru Ayah pergi mengadap Ilahi..

8hb Januari 2009

Hari saya berjalan seperti biasa. Pergi ke kelas pagi itu dengan senyuman..Baru 2,3 hari lepas dapat call daripada arwah Ayah, bercakap pasal laptop dan tudung dan lain-lain..Terasa juga kelainan di corong telefon itu,arwah Ayah lebih banyak diam, PAUSE tiba-tiba di kala tengah bercakap, tapi hati mana yang nak mengiyakan kelainan itu pada waktu itu.

Hari itu saya ada clinical skill lab pagi itu, dan saya berpeluang dapatkan link dengan akak Staff nurse yang jaga lab itu untuk order 'automatic BP set' untuk arwah Ayah..Dulu, pernah beliau minta, dan memang niat di hati saya untuk hadiahkan untuk beliau.

Hari masih lagi seperti biasa, malam itu aku ke usrah bersama kawan-kawan..Dengan Muni, K. Fidah dan juga Diana. Dan satu cerita yang dikongsi oleh K.Fidah untuk difikir-fikirkan adalah tentang sahabat beliau dan ayahnya.Lebih kurang begini ceritannya..

"Ada sorang kawan akak ni, dia ada masalah dengan ayah dia..Dia berasa hati dengan ayah dia hingga dia berdendam dan tak nak cakap dengan ayah dia..Halnya ialah dia sangat terasa bila ayah dia kahwin lain dan semaca mengabaikan mak dia.. Dia selalu ckaap marah-marah pasal ayah dia, dan akak tak tahu nak nasihat macam mana.

Sebab bila nasihat, dia kata "kamu tak rasa, kamu tak paham perasaaan ni"..Akak rasa tak tahu nak cakap apa kat dia, sebab dia ada background agama yang baik an dia sanagt rapat dengan ayah dia sebelum  ni.."

Kami tekun mendengar..Dan kata-kata lahir daripada hati saya waktu itu sebaiknya saya terjemahkan melalui kata-kata..

"Urmm, K.Fidah..Memang bukan mudah menerima kata-kata daripada orang yang tak senasib dengan kita dan sememangnya tak sama..Ayah fi baru je kahwin dengan mak tiri fi 5bulan lepas, dan masih bukan mudah untuk fi terima semua itu, sebab fi ni bukan senang nak terima orang baru dalam hidup fi.

Tapi, untuk Ayah, fi fikir itu pasti yang terbaik untuk Ayah waktu itu sebab pasti ada sebab kenapa Ayah kahwin dan pastinya Ayah ada teman untuk bercakap dan berkongsi rasa..Untuk kebahagiaan Ayah, kita telan rasa sakit itu, yang penting Ayah bahagia..

Fi tak arif sangat, cuma fi nak minta K.Fidah tolong sampaikan pada kawan K.Fidah,

*Kita tak kan pernah dapat pilih ayah kita siapa..Yang kita boleh pilih ialah Cara Kita Layan Ayah kita..

*Kalau kita nak marah ayah kita sebab sedikit menda yang tak puas dek hati kita, cubalah fikir sekejap,apalah sangat perkara itu jika dibandingkan dengan pengorbanan ayah sedari kita lahir..sangatlah kecil..

*(ayat last saya) Layan lah baik-baik ayah kita, sebab kita tak pernah tahu bila dia akan pergi, bimbang tak sempat nak buat apa-apa.."

Habis usrah kira-kira 10 lebih. Ke bilik Pija jugak malam itu sekejap. dan saya harus pulang untuk bersiap ke Kenyir esok, program ARC..Tapi hati saya berat malam itu, tak terasa 'feel' nak mengemas barang. Biasanya awal-awal da siap ni.

1150 malam..Panggilan daripada Cikwan merentap jantung saya..

"Fiey, doakan Ayah..Ayah ada kat kecemasan sekarang. Tadi jatuh lepas main futsal..Cikwan nak ke sana ni" Panggilan dimatikan.

Allah...!!!  Luluh segala..

Lembik lutut saya memikirkan kemungkinan selepas ini..Tak tertahan takungan air mata, mengalir tiada hentinya. Berkali-kali saya cuba call adik, abang, kakak, dan sesiapa saja waktu itu..Sahabat-sahabat Nursing sudah mula risau dengan keadaan saya..

Saya call mak tiri saya, katanya ayah masih di bilik kecemasan. Saya call Nor, tak dapat. Saya call Luqman (adik no2 saya).."Hakim, ayah kat emergency, doakan ayah ye..".."InsyaALLAH", jawabnya dengan terpinga-pinga..

1230 malam itu, Omar call..

"Fiey, doakan Ayah ye.. Doakan 'arwah Ayah' ye....".................Saya melutut...tak tertanggung rasanya..

"Sabar, fiey..Jangan nangis ye..Kita kena redha kan Ayah pergi..". Omar pujuk lagi..Saya hanya mampu menggigit tuala kecil untuk tahan...Allah, berat benar rasanya..

Segera saya bersiap untuk pulang..Tak kira, malam itu juga saya harus pulang..Terima kasih tak terhingga buat sahabat di sisi dan juga meneman pulang malam itu. Saya pandu sendiri pulang ke Terengganu dengan perjalanan 5jam disebabkan salah jalan ke Gambang untuk mengambil adik tiri saya, Linda..

Sampai di Marang, saya terasa kepenatan yang amat, dan minta Deqma yang drivekan sampai ke rumah..Hujan mengiringi kami sepanjang perjalanan..Menjadi penumpang sebenarnya lebih menyeksakan perasaan saya..

Sampai di rumah, jasad Ayah berada di ruang tamu..Sayu sekali..Sekujur tubuh insan yang saya sayangi di situ tiada nyawanya..Saya peluk dan cium Ayah, penuh kasih sayang buat masa yang masih berbaki di situ..
Yassin dan doa kami hadiahkan buat arwah tidak akan pernah cukup untuk membalas segala pengorbanan dan kesakitan yang Ayah lalui demi membesarkan kami sebelas orang..

Alhamdulillah...Usai semua, memandi, mengkafan, dan mengebumikan arwah..Semoga doa dan cinta kami mengiringi perjalanan arwah bertemu Tuhan yang Esa..

Setahun berlalu

Ayah yang ku cintai,
Ketiadaan Ayah di sini hari sepanjang tahun ini cukup memberi kesan pada hidup anak manja Ayah ini..Ayah, walaupun orang selalu kata anak Ayah ni kuat, tapi hanya Allah je tahu betapa jauh ke dalam lubuk hati ini fi rindu sangat kat Ayah dan Mak..


Ayah, 
Kehidupan belajar fi agak banyak berubah..Semester ketiadaan Ayah dulu merupakan semester paling menyeksakan buat saya..Fi kehilangan langsung semangat untuk belajar. Ayah tahu kan, fi paling gembira bila fi dapat tengok Ayah gembira dengan result fi yang tak seberapa itu, fi paling gembira bila dengar suara Ayah bebel kat telefon setiap kali fi kabo Ayah result fi..Indah sungguh omelan itu, yang kini pasti tiada lagi kedengaran.


Ayah,
Fi nak Ayah tahu, fi sedang berusaha untuk kekalkan prestasi untuk kegembiraan Ayah di sana, untuk berbakti pada semua yang masih ada, dan segala redha dan kebaikan daripada usaha itu kembali pada Ayah..


Ayah,
Fi sedih sangat sekarang, sebab fi rasa banyak lagi menda yang fi tak sempat nak cakap ngan Ayah, nak buat ngan Ayah, nak Ayah ada..
Fi nak sangat cakap fi sayang Ayah sangat-sangat...Terima kasih sangat-sangat atas pengorbanan Ayah.


Ayah, 
Dulu, masa Ayah masih hidup, fi berazam sangat-sangat nak Ayah hadir di hari konvokesyen fi dan nak buat Ayah insan paling gembira hari tu, walaupun fi masih bukan yang terbaik, tapi fi nak jadi yang terbaik di sisi Ayah..Fi nak sangat Ayah tahu tu..Tapi Allah lebih sayang Ayah melebihi kasih sayang fi yang tak seberapa ini..


Ayah, 
Dulu, masa Cikwan kahwin, fi nangis bila Ayah peluk Cikwan, memberi restu pada Cikwan. Fi nangis bukan sebab terharu, tapi sungguh fi nangis sebab fi rasa sedih dan tak dapat nak bayangkan kalau Ayah tak sempat buat gitu kat fi..dan itu pasti terjadi nanti..Ayah, restukan anak Ayah ni..


Ayah, 
Fi nak Ayah tahu fi bangga sangat jadi anak Ayah. Ayah banyak memberi motivasi pada fi dalam bersungguh untuk setiap kerja. Fi kagum ngan Ayah..Hampir semua menda Ayah boleh buat sendiri, meniaga, masak membasuh, bertukang, bersukan dan segala-gala yang lain..


Ayah, 
Baru-baru ni fi banyak kali mimpi Ayah..Ayah di situ tanpa suara. Ayah, fi nak minta maaf sangat-sangat sebab masa Ayah hidup fi tak jadi anak yang cukup baik untuk Ayah. Fi kadang-kadang wat Ayah sedih, cakap kasar ke dengan Ayah, masak tak sedap ke untuk Ayah..Fi harap fi masih ada peluang untuk gembirakan Ayah di sana..Fi doakan setiap kebajikan yang fi lakukan semasa hayat fi yang masih ada ini akan sampai kat Ayah. Dan fi doakan, segala dosa-dosa fi terbuat, tersekat daripada sampai kat Ayah..


Ayah, 
moga Ayah lebih tenang dan bahagia di sisi Allah yang Maha Pengasih.
Fi sayang Ayah.




saya bersama Ayah dan cucu sulung, Esyah

~Ya Allah, tempatkanlah Ayah Mak aku di tempat orang-orang yang Engkau redhai. Sejahterakanlah mereka. Pertemukanlah kami dengan cinta dan MahabbahMU di akhirat kelak... ~

fiey ahmad
fiey sentiasa sayang Ayah.

3 comments:

  1. sol tau k.fiey kuat tuk mnghadapi seme ni cz Tuhan xkn mnguji hambaNYA dluar kmampuan mrk..... hope k.fiey b'jye dlm idop n akn dpt idop ngam owg t'syg yg akn b'glar suami slps ini... amin...

    ReplyDelete
  2. terima kasih sol...

    doakan untuk kita semua sentiasa berada di jalan redha Allah..

    nak kene byk belajar dengan sol nih..

    ReplyDelete
  3. erm..sol kena latih diri untuk kurangkan taip shortform tu...jangan terlalu biasakan diri, kelak nanti memakan diri...hehe...

    untuk fiey, moga sentiasa tabah...doa aimir akan sentiasa mengiringi perjalanan hidup fiey...

    ReplyDelete