IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Friday, April 5, 2013

Di ambang PRU13

Salam semua...

Alhamdulillah parlimen dah dibubarkan walaupun tarikh pilihanraya masih di luar pengetahuan, mungkin kebanyakan kita boleh merancang sekarang.. Merancang dengan segala apa yang ada. Merancang untuk memilih yang terbaik dengan hak kita sebagai rakyat..

Sekarang terlalu banyak drama, lakonan, fitnah, kepalsuan sampai rata-rata antara kita tak mampu nak bezakan kebenaran antara mereka..

Walaupun begitu, kita masih punya tanggungjawab sebagai rakyat, sebagai pemilih, sebagai pengundi di mana Allah akan tanya kita tentang hak dan tanggungjawab ini.

Sekalipun terlalu banyak propaganda, kita masih punya iman, akal dan Allah paling penting sebagai panduan untuk kita mengundi.

UZAR di udara radio Ikim semalam, berpesan dan menasihatkan, dengar dan belajar dengan penuh bijak dan hikmah untuk menilai perkembangan daripada 2 pihak yang bertanding. Dengar, baca, tengok sendiri dan nilai dan dengan itu itu kita berasa lebih bertanggungjawab dengan undi kita. Tanya diri sendiri, adakah Allah akan redha dengan keputusan kita..

Andai masih terdapat kekeliruan, keseimbangan rasa antara pihak yang patut dipilih, carilah orang yang telus dan jujur memberi pandangan.

Yang terakhir perlu dibuat sebelum membuang undi, mohon dan doalah pada Allah agar keputusan yang kita buat Allah redha Allah berkati dan itulah undi yang Allah dorongkan kita untuk pilih...

Wallahu a'lam~ Semoga bermanfaat..
Semoga Islam itu kembali dijulang di kehidupan kita hari ini..


Selagi ada masa dan kesempatan ini (Zahra tengah tidur^^), ingin saya beritahu apa yang bersarat di fikiran di kala tak dapat nak update dari phone yang nun jauh di KL..

Ramai yang menduga dan menjangka keadaan selepas PRU13 nanti.. Siapa bakal memimpin, masih amankah kita, masih selamatkah kita, akan lebih baikkah keadaan kita..

Allahu..Allahu.. Hanya Allah yang paling mengetahui..

Kita hanya mampu menjalankan tugas kita SEHABIS BAIK YANG KITA MAMPU dari posisi masing-masing (saya beerjuang di status SURIRUMAH, ok tak?)

Berlaku peralihan kuasa atau tak nanti, kita tetap wajib menjadi Muslim yang bermanfaat, tetap punya tanggungjawab untuk julang Islam.. Menjulang Islam itu bukan sekadar melaung memperjuangkan parti Islam itu sahaja, malah Islam itu keseluruhannya.. AKIDAH, AKHLAK, FIQAH dan lain-lain lagi..

Dimohon dan diseru sangat-sangat buat sahabat2 Muslim, sila jaga akhlak, kata-kata dan tindakan kita.. Setiap apa yang kita ucap, setiap kata yang kita tulis di FB, yang kita share, bahasa, akhlak, semuanya adalah refleksi diri kita dan nilai Islam pada kita..Dan setiap itu Allah akan persoalkan nanti.

Islam itu indah dan sempurna, kita penganutnyalah yang selalu mencalarkan kesuciannya..Biar orang pandang Islam itu tinggi dengan sikap dan akhlak kita, malah dengan itu lebih mudah Islam diterima kebanyakan..

Andai berlaku peralihan kuasa, kita juga harus bersiap sedia untuk sebarang kemungkinan.. Huru hara? Manifesto tak ditepati? Tak nampak banyak perubahan? Ini mungkin akan terjadi setelah banyak lubang-lubang besar yang ditinggalkan mantan, cuba sama-sama fahami ini..

Apapun, ayuh sama-sama usaha bangunkan Malaysia ke arah yang kita impikan..Yang Allah redhai dan berkati paling utama..Pemimpin yang baik juga perlukan rakyat yang baik untuk membina negara..

Allahu..Allahu..Peringatan untuk diri sendiri juga.Ayuh bersedia~


FIEY AHMAD

surirumah yang inginkan Malaysia yang lebih baik

No comments:

Post a Comment