IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Wednesday, October 21, 2009

Semakin Belajar Erti HIDUP..




Dulu, saya sering rasa yang saya ni 'perfectionist'. Even not for all the time,but I can say that it is almost all the time. Saya yang sedari kecil, sekalipun berhati kecil,namun bernaluri kemanusiaan yang inginkan segalanya indah, segalanya sempurna, tiada kesakitan, kekecewaan, tiada kesengsaraan.Saya memandang segalanya harus cukup lengkap, tidak menyusahkan dan tidak membebankan..

Dengan itu, saya membesar dengan sifat yg cukup sinonim dengan jiwa saya,DENIAL, PESSIMIVE, NEGATIVE...Semua itu membesar dengan saya.

Saya NAFI bila saya rasa ada kawan berikan layanan lebih untuk saya,
Saya NAFI bila saya rasa ada kawan berikan kasih sayang lebih untuk saya.

Saya PESIMIS bila saya rasa ada orang berbuat baik pada saya,
Saya PESIMIS bila saya mendapat kebaikan, kerana fikir saya mungkin lepas ini ada keburukan.

Saya NEGATIF dalam banyak perkara dalam hidup saya..
Terlalu NEGATIF..

Kenapa saya begitu ye??
Setelah bertahun hidup bersama-sama mereka, saya mencari-cari, kenapa saya memilih untuk begini..

AKhirnya, saya rasa saya ketemu jawapan itu di dalam tahun ini mungkin. I am so because I force myself to always PLAY SAFE..Play safe means 'NOT TO BE HURT'.
Because I am afraid of being hurt, I fear of being left in pain, after watching sooo many pain in lifes..

MAKNA KEHIDUPAN

Tapi,akhirnya saya menyedari jalan hidup ini tidak dijanjikan mudah.Hidup ini hanya medan.Tempat mencari makna BERBAHAGIA dengan kehidupan..

Hari ini, saya terbangun lewat untuk posting shift pagi.Argghhh!! Sangat tak suka bangun lewat, siap gopoh-gapah..Bersiap dalam masa 16min..Sampai ke ward K12 HoSHAS tu tepat-tepat pukul 7am..fuhh...Tapi, seperti biasa, kalau terlewat begini, mood mesti lari sikit..Chah pon takut nak tegur saya,wuwuwu..

Chah, sebagai Charge nurse, memberi tugasan saya di cubical open ward..Sebelah kiri, dengan 2 orang patient..ALhamdulillah, dalam hati berkata. "aku mesti belajar dan buat lebih banyak perkara yang perlu buat hari ini...kena lawan balik rasa bad mood ni"

Hari ini terasa betul-betul buat Nursing Management. Manage patient from head to toe. Prioritize, Advocate, Educate, Care and many more. Selama ni, berkejar-kejar saya ke sana ke mari..Haha, ada saja kerja nak dibuatnya, pendek kata, tak 'focus'. Hari ini tumpuan saya pada patient bawah jagaan saya. Kedua-duanya perempuan. Dan hari ini, saya lebih belajar hidup ini bukan sekadar hanya,DENIAL, PESSIMIVE, dan NEGATIVE..


Kakak A dengan diagnosis Sepsis TRO Leptospirosis, keadaannya baik berbanding dua hari lepas walaupun masa itu bukan di bawah jagaan saya, dan hari ini saya mengambil alih jagaan dalam keadaannya yang telah hampir beransur baik. Tahniah buat sesiapa yang menjaganya sebelum ini.

Auntie B atau saya lebih memanggilnya secara hormat 'Po Po (nenek)', dengan diagnosis asalnya ialah Hyperkalemia, HPT, DM dan Anaemia. Po po ini antara patient yang paling lama dikenali saya sejak hari pertama bekerja. Waktu itu shift malam (9pm -7am). Po po katilnya di cubical Acute waktu itu. katil 24, hujung rapat ke dinding. Asalnya saya tidak menyedari kewujudan Po Po di situ, kerana cubical itu semuanya lelaki kecuali Po Po. Sehinggalah waktu dah menjengah pagi, saya cuba 'assist' staff nurse menguruskan Po Po setelah kami menyedari Po Po mulai sedar dari keadaan 'unconscious'nya setelah sekian lama. Dan bangkitnya kali ini terus dengan menarik keluar Venofix di 'jugular vein'nya dengan selamba.

Rentetan daripada peristiwa itu, sering tak terlepas untuk memandang Po Po, walaupun tak pernah beliau berada di bawah jagaan saya. Blood transfusion dua tiga pint. Insert Ryle' Tube.Sampai lah Po Po dipindahkan ke open ward. Sebelum ini, dapat jaga Po Po secara tak langsung saja, tolong Chah buat bed-making, feeding dan juga dressing bersama Mawaddah.

Beberapa hari saya beri laporan dan pandangan pada staff nurse mengenai bedsore itu, minta tolong usulkan pada doktor untuk 'inspect and plan what to do with that bedsore'. Alhamdulillah, hari ini berhasil jugak untuk Po Po, semasa bed making, Dr Siti Khadijah 'round' dan saya mengambil peluang untuk meminta doktor melihat dan 'plan something' untuk tu. Dan Dr. plan untuk disloughing. Berbunga hati saya untuk Po Po. At least, I do something that I can remember and learn from.

Melihat Dr. Khyrool sedang buat 'preparation', saya dan Chah offer diri untuk assist. Nak ambil peluang untuk tengok dan tambah pengalaman 'in assisting' sebenarnya. Terima kasih buat sahabat yang memberi sedikit sebanyak idea bahawa tugas 'student nurse can be beyond what we think' ~Undeniably, experiences make us become more creative and they are priceless.~

Agak menyedihkan sebenarnya, bak kata Dr. Kim Mo Mo, MO ward K12 tu,ketika buat 'round', kami masih sibuk dengan aktiviti 'disloughing'...

"she develops the bedsore thing here." Urmm, sama ada kita 'realize' ataupun tak, preventing bedsore is mainly nursing job, with cooperation with others. Bila ada bedsore dan stage of bedsore, menandakan tahap Nursing Care kita. Sangatlah tak dinafikan, staff nurses have tons of works to do, suppose to do. But giving a good care for patients is a choice of us.

Dan beliau menyambung lagi," Patient is ok now, now is only your Nightingale". Saya dengan bersungguhnya jawab, "ok, dr". Selepas itu, saya menyambung tugasan meng'assist; Dr. Khyrool membuat 'disloughing' untuk Po Po. Banyak perkara yang saya pelajari dan membuktikan praktikalitinya di sini,SAYA SEMAKIN BELAJAR ERTI HIDUP ~Doctor-Nurse relationship, Way of Communication, Respect and Being Respected~

Po Po sudah makin pulih, faham apa yang kita cakapkan padanya, beri kerjasama..Betul kata Sr. Azizah, apa yang paling membahagiakan kita bila kita dapat lihat progreess patient kita yang makin bertambah baik, dan rasa hubungan dengan patient itu istimewa bila kita menyumbang sedikit untuk kehidupan mereka.~alhamdulillah..lalalala..hatiku berbunga indah


Being a good nurse is about a choice. It is about OUR CHOICE..


**Evertyhing to gain, Nothing to Lose**

Terima Kasih buat sahabat-sahabat dan wardmates (Ria, Mamas, Chah, Mawaddah, Mona, Ismi, Siti, K.Lin Kecik, Ain, Nizam, Rafiq, Pdot)yang sangat 'supportive and helpful',
lectures yang sangat inspiring and motivating,
staff nurses yang baik hati dan 'willing' untuk mengajar dan 'guide' kami,
doktor-doktor yang berhati besar dan sedia berkhidmat,
WE ARE IN A TEAM, WE WORK TOGETHER FOR DELIVERING GOOD SERVICE TO NEEDY PEOPLE.

Tidak lupa juga patient-patient yang saya hormati.Moga cepat sembuh dan jangan lupa jaga kesihatan ;)


fiey ahmad
~thank Allah for this 'nursing' gift~

2 comments:

  1. wah..a very good value..!

    ReplyDelete
  2. anynomous..

    sama-samalah kita saling memperbaiki apa ada..kita hanya insan biasa yg harus tegar untuk terus belajar dan ke arah lebih baik..

    terima kasih atas singgah ziarah

    ReplyDelete