IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Sunday, October 11, 2009

Kemanisan Bersyukur..


"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu "Demi sesungguhnya!jika kamu bersyukur, nescaya akan aku tambahi nikmatku kepadamu, dan Demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabKU amatlah keras"

bukankah kita umat manusia yang dianugerahkan 2 nikmat paling tinggi, iaitu Iman dan Islam..yang meyakini bahawa janji-janji Maha Pencipta itu benar..

mungkinkah sifat semulajadi manusia yang PELUPA itu membenarkan kita manusia ini untuk kupa dan leka daripada bersyukur dengan apa yang kita ada dan perolehi hingga ke saat ini..

Bukankah jika kita telek kembali apa yang ALLAH kurniakan pada kita hingga ke hari ini jauh lebih besar dan bermakna buat kita hamba yang selalu lalai ini berbanding hamba-hamba NYA yang cukup tinggi Iman dan Tawakkal mereka di bumi Aqsa, di bumi Iraq,

Kita di sini cukup makan minum, malah berlebih-lebihan hingga membina dan menyimpan simpanan yang xsepatut nya ..

Kita di sini di beri peluang untuk berjalan ke sana ke mari dengan rasa agak aman InsyaALLAH tanpa bunyi bedilan meriam dan bidasan peluru..

Tapi kita di sini, lebih banyak ngomelnya, lebih banyak ketidak puashatian kita, lebih banyak ketidak syukuran kita..

Kita manusia, kita hamba, yang cukup banyak kelemahan dan kekurangan..Kita seringkali lebih melihat kekurangan dan keburukan orang lain, lantas lebih menyalahkan mereka di atas ketidak puas hatian kita, kita mahu itu, kita mahu ini, TAPI pernahkah kita meluangkan kebanyakan masa kita untuk menilik dan memuhasabah diri kita, adakah kita sudah cukup baik untuk mendapat apa yang kita suarakan, adakah kita ini layak untuk mencapai apa yang kita lantang bicarakan...saya mengingatkan kembali diri saya dan sahabat ziarah untuk belajar untuk bersyukur dan pada masa yang sama untuk ke arah lebih baik..

Antara petikan kata-kata hikmah yang saya kutip di perjalanan hidup sabagi student/

"We can not expect the changes to just be happened like that, or let other people to make the changes, be a part of the changes"

untuk itu, bersama-samalah kita ynag inginkan perubahan ini, menjadi sebahagian daripada usaha itu, andai kejayaan itu bukan kita yang rasai, pasti akan ada segelintir yang akan mendapat menikmati daripada usaha kita..


"ayuh, sama-sama kita berlapang dada..bersyukur untuk merasa lebih kenikmatan kasih-sayang Tuhan itu, dan sama-sama tingkatkan diri untuk ke arah lebih baik"


buah cempedak di luar pagar,

ambil galah tolong jolokkan,

saya budak baru, sedang dan akan belajar,

kalau silap, lupa, lalai, tegur-tegurkan..


fiey ahmad.

temerloh, rumah no 14

No comments:

Post a Comment