IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Friday, October 2, 2009

Cardiac Care Unit (CCU) Posting

Di kala hari ke 10 Aidilfitri kami Year 4 Nursing Students sudah harus memulakan clinical posting di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.

Kami sekelas dibahagikan pada 2 kumpulan besar. Untuk minggu pertama ini, separuh daripada kami ke Cardiac Care Unit (CCU), sebahagian lagi ke Intensive Care Unit (ICU).

Dan saya,
ALhamdulillah, bertuahnya saya kali ini kerana dicampakkan ke CCU, Dan saya sangat terasa keyakinan itu bahawa Allah sangat mengetahui sesuatu yang terbaik untuk hambaNYA..

Di kala tahap motivasi ini hampir mencecah dataran paling bawah, Allah menyediakan tarbiah paling effective. TARBIAH MELALUI TELADAN..

ROLE MODEL

Pernah kan kita dengar,

"Our child sometime fail to follow what we said, but they never fail to immitate what we did"

" Kita harus memperkasakan diri dengan memilih contoh yang baik untuk dicontohi"

"Sebaik-baik teladan adalah Rasulullah, manusia agung di muka bumi"

Contoh dan teladan..Hampir serupa tapi sedikit berbeza..

Contoh itu sesuatu yang boleh diikuti, sama ada baik ataupun buruk. Contohnya, guru itu menjadi contoh pada anak muridnya. Tak kira ape jua sikap dan sifat positif atau negatif yang dipancarkan, itulah menjadi contoh kepada anak didik mereka.

Teladan pula sesuatu yang baik yang boleh kita ambil untuk menjadi ikutan yang baik untuk kebaikan kita..Teladan yang diambill boleh menjadi batu-bata pembentuk dan penguat kepada karakter seseorang, sahsiah seseorang. Teladan-teladan inilah yang menjadi intisari dan panduan untuk seseorang di masa depan mereka, *buat mereka yang menghargai.

DAn pastinya, tiada contoh tebaik buat umat manusia selain Rasul Allah, Nabi Muhammad s.a.w.
Yang diutuskan demi menyempurnakan aklhak umat manusia demi menuju perjalanan mencari akhirat. Meskipun jauh terbatas dek ruang dan waktu, Rasulullah tidak pernah gagal memberi contoh dan teladan yang baik melalui 2 perkara besar yang baginda tinggalkan untuk kita. Al-Quran dan Sunnah.

Cerita dari CCU

4hari menjalani praktikal di CCU meninggalkan kesan yang hebat pada diri saya. Dalam masa 4 hari itu, lebih kurang 28jam di sana, saya menyaksikan begitu banyak contoh dan teladan yang boleh dikutip. Kami di'refresh'kan semula dengan ilmu yang pernah dahulu kala kami pelajari, ilmu tentang 'Cardiac Care and Management'.

Yang paling best dan sangat berkesan kepada saya ialah..ECG interpretation, di mana ingin saya ekspresikan betapa bahagianya saya dapat menangkap cara-cara sebenar dan mudah untuk menafsir ECG. At least, saya dapat belajar dan memahami untuk melihat kewujudan Acute Myocardial Infarction dalam ECG..Huhu, bahagianya rasa ini, sekurang-kurangnya, before grad dapat juga faham ECG..hihi=)

HUhu, rasa macam tengah buat Viva pun ada juga bila ditanya bertubi-tubi soalan daripada SN Zarina Ismail (credit untuk beliau kerana sangat menaga kami dan memberi inspirasi). Tak lupa juga SN Zalinawati dan SN Noor Amimah yang telus meneliti kami ketika kami terkial-kial memasang A to Z ambu bag. Untuk SN Nooraini yang sangat menceriakan keadaan, selalu mention pasal degree-diploma, tapi dala keadaan ceria dan tak offensive, kami senang menerima. Buat SN Basariah yang selalu merendah diri di kala sahabat-sahabat staf melambung-lambung beliau sebagai 'best student' untuk post basic Cardiac Care, layanan dan penjagaan buat patient pun tip top.SN Intan juga, sangat sporting dan comel..Dan juga buat SN yang lain, yang tak sempat shift sama-sama.

  1. Menjadi staf yang baik
  2. Menjadi staf yang 'knowledgeable'
  3. Menjadi teman kerja yang baik
  4. Menjadi role model yang baik
  5. Menjadi TITIK PERUBAHAN untuk masa depan
Menjadi staf yang baik tidak cukup sekadar melayan baik patient kita dengan lemah lembut dan budi bahasa, menjadi staf yang baik harus perlu ada disiplin, harus 'attitude', harus ada 'knowledge' dan harus ada jiwa demi untuk mekukan yang terbaik buat patient. Di CCU, staff nurse dan medical officers menunjukkan sikap dan sifat yang baik sekali, berlandaskan matlamat, segalanya yang terbaik untuk patient. Di sini, saya melihat staff nurse yang bersemangat melengkapkan diri dengan knowledge untuk patient, disiplin yang baik untuk patient, sikap yang baik untuk patient. Dan insyaALLAH, kebaikan itu kebali pada orang yang memberi kebaikan.. ~Happiness is most felt by those who give if away~


Di sini saya kembali menghidupkan semangat saya untuk dunia kejururawatan (dunia yang lebih saya kenali sebagai dunia 'antara dua pengakhiran'. Sesungguhnya, Nursing ini terbentang luas sebagai jalan menuai pahala dan kebaikan. Telah dijanjikan bukan, barangsiapa melakukan kebaikan, maka untuknya berganda-ganda kebaikan. Lagi-lagi, kebaikan yang kita pasakkan niat 'lillah taa'la', pasti nilainya berganda-ganda ditambah dengan pertolongan yang tidak disangka-sangka..yang penting, kita mencorakkan langkah kita, ke mana arah kita, macam mana pengakhiran kita..
~ Destiny is not a matter of chance. It is a matter of choice. It is not a thing to be waited for, it is a thing to be achieved~

Belajar untuk menghormati untuk dihormati. Maka benarlah bila orang kata, bila kita hormat orang, orang akan hormat kita.
.

~It is not sufficient to be worthy of respect in order to be respected.

fiey ahmad
=)

No comments:

Post a Comment