IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Monday, December 20, 2010

Kalau itu Rezeki Saya

Sedang waktu berjalan dan makin berjalan ni, saya tetap melalui hari-hari seperti biasa. 

Pergi kerja, makan, kerja, makan, kerja, makan, balik rumah, makan, ngadap laptop dan tidur keletihan..

Sejak berkerja, 7 hari seminggu saya penuh sekali, dan kesan 2bulan ini telah menunjukkan kesan-kesan pada tubuh badan terutama hidung, tekak dan urat-otot..huahuahua..

Sekarang sudah mula merasa akan tidur tak tenang, tak lena, tidur dalam fikir,,(entah apa benda fikir pun tak tau la)..

Dan setiap kali tu juga sekecil jiwa ni bertarung untuk melawan perasaan dan keadaan itu, memujuk diri bahawa ini masih lagi kecil bandingannya dengan apa yang menunggu di depan.

KeTIDAK-KISAHan saya selama ni membawa saya ke sini hingga ke hari ini..Buat masa ini, ini rezeki saya, dan saya bersyukur amat untuknya..Sekalipun hati saya juga terbawa-bawa memikirkan apa jadi selepas ini, saya sedayanya kembali ke keadaan TAK KISAH saya.

Sungguh benar bila dikata, kita takkan pernah tahu apa ada di depan kita sekali pun 2 saat terkedepan. Sekalipun betapa kita mengharap ia terjadi untuk kita, terjadi dalam hidup kita, kita masih harus meletakkan perancangan dan izin Allah itu terlebih di depan, agar tidak runtuh iman kita pada rukun ke 6 Rukun Iman kita,  agar kita tidak sesal lalu tenang menyambut perlaksanaan daripada Allah.


Sekalipun hati kecil ini saban hari cukup berharap untuk itu, harapan itu saya kembalikan dan sandarkan pada pilihan Allah. Kalau itu rezeki saya, dengan izinnya, saya mahu berhidup dengannya, mahu timba lagi ilmu sedalamnya, mahu mengimarahkan medan memberi dan menabur ilmu..

Andai janji Allah itu saya di sini dan akan di sini, juga, perkara di atas harus jadi suluhan agar hidup tak tersasar daripada matlamat kehidupan manusia..

Mungkin saja Syurga dan Neraka itu endahan sesetengah manusia, mungkin kerana hanya yakin tapi tiada tahu tentang keduanya, mungkin saya juga sebilangan daripada mereka yang yakin, tahu tapi masih juga tidak endah kebanyakan masa, tapi Yakin saya pada janji Allah itu, buat saya semakin yakin bahawa dunia hanya pentas ujibakat dan juga temuduga, di mana kita cuma calon, ganjarannya Syurga atau Neraka, dan Penemuduganya adalah Allah.

Kalau itu rezeki saya, saya berharap Allah sentiasa akan membimbing saya untuk mengharunginya, apa yang penting, saya telah berusaha semampu saya..



fiey ahmad
Kamu masih belum cukup berusaha, fiey..

3 comments:

  1. fiey..nak sambung study ke?

    ReplyDelete
  2. Don't give up fiey!..don't stop to have a dreams..it will drive you.. may Allah bless u..=)

    ReplyDelete
  3. kalau ada rezeki nak sambung, nak juga,,,teringin nak belajar tu ada juga,,tapi kalu tak ada rezeki lagi tak pe je dulu..Allah dah tetapkan kan rezeki masing-masing, yang penting kita da berusaha doa dna tawakkal..

    sue:i am always dreaming, even I am awake..haha, day dreaming is also common for me...yeahh, u r true, never stop dreaming and never scare to dream something else when our dreams dont come true..hihi

    ReplyDelete