IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Thursday, July 15, 2010

Tudung dan Masa Depan Kerjaya..Apakah??

Di Turki, ramai wanita-wanita Muslim tidak lagi dapat melibatkan diri dalam dunia pekerjaan hatta dalam bidang pendidikan bahana daripada SEKULARISMA yang dibawa oleh angin perubahan Kamal Attaturk, sejurus selepas kejatuhan Khilafah Othmaniyyah. Ada yang di antara mereka dilarang bertudung jika ingin terus bekerja, ada yang tidak dibenarkan menjejakkan kaki di bangunan yang didominasi kerajaan Turki di bawah naungan pemerintahan Attaturk, ada yang direntap hijabnya ketika mengajar di dalam kelas, malah ada yang ditahan daripada mengambil peperiksaan akhir di semester akhir mereka jika mereka memakai hijab atau lebih dikenali sebagai tudung di kalangan masyarakat kita. (1001 lagi permasalahan berkaitan tudung di Turki, Secangkir Teh Pengubat Letih menceritakan sebahagian daripadanya).


Dan, di suatu persimpangan mereka harus memilih antara HIJAB dan MASA DEPAN DUNIA mereka, lantas kebanyakan mereka memilih REDHA ALLAH dan Akhirat.

Di negara pengeluar tudung terbesar itu, masalah tudung umat Islam di sana tidak pernah bertemu jalan hujungnya. Mula-mula diharamkan secara terang-terangan oleh polisi kerajaan, kemudian diperjuangkan agar ditarik balik pengharaman itu, kemudian mahkamah undang-undang membatalkan penarikan semula itu..APAKAH?? Umat Islam dicalar terang-terangan di bumi Turki. Dan pastinya, tidak akan ada sekali pun masa isu itu tidak diperjuangkan.



Malaysia Hari Ini

Saya tak tahu sejak bilakah secara rasminya semua ini berlaku. Dan bila sendiri mengalaminya hari ini, kepala saya terhantuk berkali-kali tapi sakitnya bukan di kepala tapi sakit berganda-ganda dalam hati saya..Entah kenapa saya terasa amat beremosi kali ini, sedangkan sebelum ini saya juga pernah mendengar perkara sedemikian rupa. Selepas memerah kepala mencari jawapan kepada kenapa itu, saya yakin sekali saya terasa teramat terasa kerana saya sendiri menghadapinya secara realiti. Selepas beberapa minit pertama interview yang berbunga sedikit keyakinan, riak kekecewaan tak dapat saya sembunyikan pada interviewer pada penyataan yang dituturkan olehnya.

"and you should know that, here, staff nurses and nurse aides have to wear scarf (anak tudung saja), that is our code of dressing".."oh, cant we wear tudung and put it inside the collar, sister?" cuba bertanya. "cannot because that is OUR POLICY on dress code, that is the thing you should consider if wanna work here".

Mula-mulanya hati ini ingin berpositif bahawa mungkin ada kemungkinan polisi itu boleh berubah, akan tetapi hati bagai dihempas-hempas, selepas semua peserta interview hari ini ditekankan pada pemakaian tudung semasa bekerja. Consider??If they would like to allow me to wear tudung then I'll consider to join them.

Setahu saya, tiada bukti kukuh mahupun sahih mengatakan hijab@tudung yang dipakai staff nurse mampu menyebarkan bakteria@virus yang membahayakan keadaan semua orang di clinical setting.Implementasi tanpa bukti kukuh, lantas mencantas hukum wajib ke atas Muslim untuk bertudung.

Mengapakah hanya diaplikasi terhadap staff nurses saja ye?

Islam dicabut secara terang-terangan atau diam-diamkah sebegini ye?

Betul ke kita harus berkompromi untuk harmoni di Malaysia?

Di mana kebebasan beragama di Malaysia ini ye? Di mana?

Apakah???

Harga sebuah kerjaya kejururawatan di sebuah dan kebanyakan private hospital di Malaysia adalah pelepasan tudung yang beperintah wajib oleh Allah untuk dipakai buat semua wanita Muslim.

Begitu mahalkah nilai kerjaya itu atau begitu murahkan nilai Islam dipandang oleh mereka yang Islam mahupun bukan Islam di sebuah negara Islam.






Entahlah, sekali lagi saya tidak mampu berfikir atau merasa, adakah ini tulisan hasil emosi ataupun bersandar pada perasaan saya semata-mata..Saya masih tidak mendapat jawapan kepada persoalan-persoalan saya. Bukan niat menulis kali ini untuk melontar dan meluah perasaan semata-mata, tapi ingin mendapatkan jawapan daripada perkongsian dan perbincangan. Andai tulisan kali ini tiada juga membawa kepada apa-apa, mengertilah saya, hanya saya yang keseorangan membebel dan mengomong-omong tanpa arah dan matlamat..

fiey ahmad
Stress Induced Gastritis

2 comments:

  1. huhuhu ape kate kalo kite anta surat dekat najib n nursing board...huhuhu pastu bg lagi best..masuk terus dlm paper..

    ReplyDelete
  2. tu la kan..nak wat gitu nak kena plan betul2 lu nih..dapatkan bukti byk2..

    kalau dapat provide academic paper untuk isu ni lebih baik kan

    ReplyDelete