IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Friday, July 2, 2010

Sukarnya untuk menulis

Allah~......helaan nafas panjang dilepaskan kali ini..

Jika sebelum ni pernah mencecah lebih 1/2 bulan tak meng'post' apa-apa entry, kali ini dengan kecewanya saya menyepikan blog saya ini hampir sepurnama..wuwuwuwu T_T


Tapi harus dipujuk hati ini, jangan diturut rasa kecewa, dan jangan kerana kecewa kita berhenti daripada meneruskan matlamat asal pembinaan ruangan ini..Bukan untuk tujuan peribadi dan kepentingan diri dan populariti yang dicari, tapi juga untuk mencabar diri untuk belajar lebih memberi, di samping mengutip santapan-santapan ilmu daripada ruangan sahabat-sahabat lain untuk lebih berusaha memperbaiki diri.


Lalu, harus segera dibalut kekecewaan itu dengan pujukan buat hati yang bergundah-gulana..Pujukan ini bukan alasan semata-mata (walaupun berbau alasan sikit-sikit, huhuu) tapi juga sebagai batu penunjuk, penghentuk minda agar sentiasa sedar, BUKAN MUDAH UNTUK ISTIQAMAH!! Kalau tidak punya hati untuk berubah, kalau tidak punya ruang di hati untuk menerima perubahan..


SUKARNYA UNTUK MENULIS

Secara peribadi, jujur saya katakan, saya bukan daripada 'type' yang pandai menulis, mengarang apatah lagi berkarya...Sejak kecil pun, tak suka menulis panjang-panjang..Dalam kehidupan student, menulis karangan di kala 'exam' tu lah tulisan paling panjang. Itu pun kalau boleh nak tulis setakat isi penting dan sedikit penerangan (buat syarat cukupkan patah perkataan).

That's the very true story of me....

Dan hakikatnya, saya ini lebih confident untuk bercakap, bersuara, bercerita dan berkongsi.


Sukar untuk menulis #1 : Sukar melawan KENORMALAN diri sendiri (tak suka menulis panjang).

Tapi diimbas kembali, kenapa saya buat keputusan untuk memiliki blog, sebab nak LaWaN kebiasaan itu, sebab nak dokumen dan analisa tulisan dan pemikiran sendiri juga.


Sukar untuk menulis #2 : Menjadi KONSISTEN dan KOMITED..

Antara perkara sukar untuk saya berbuat tapi harus juga berjuang, iaitu menjadi ISTIQAMAH. Melalui perubahan transisi hidu dalam masa sebulan ini menjadi contoh baik untuk saya, bahawa untuk berkonsisten memang sukar tapi wajib diusahakan..Perubahan dalam hidup bukan hanya berlaku di awal semester, atau di tahun akhir atau di saat ingin berkahwin atau dah ada anak berderet-deret..(nak kasi rasa motivated sikit, "ada je orang boleh buat, nape kita tak boleh kan?").



Sukar untuk menulis #3 : Cuba menulis guna RASIONAL, bukan EMOSIONAL...

ishhhhk, payah sungguh yang ini satu. Kebanyakan masa yang keinginan nak menulis itu tinggi, ialah masa tengah berEMOSI..huhu..tak elok lah kan menjadikan ruang bacaan kita tempat meluah emosi dan menjadi tempat pembangkit kemarahan orang lain pulak..tapi, kenyataannya, emosi dan kehidupan tak dapat nak dipisahkan, jadi apa kata kita rasionalisasikan emosi kita untuk pembaca dan berharap pembaca juga dapat berasional semasa membaca..(kalau nak tulis tentang marah tu, dah boleh post 40 entri dah kot untuk sebulan lepas, huhuhuhu)..Kalau marah-marah semasa menulis, karang terbawa-bawa orang lain dalam kemarahan kita, dan sungguh bila kita marah ini, rasional biasanya terbang dibawa angin lalu (cheewwah)..Kalau terlalu gembira, indah setiap masa, bahagia setiap saat, karang orang fikir 'cam bagus dia ni'..haha..Apapun, harus bersederhana dan bervariasi itu perlu..



Sukar untuk menulis #4: Payahnya nak dapat access internet..


sejak 'unofficial graduated' daripada UIA, semacam hidup travel saja kerja saya semester akhir baru-baru ini..Cikwan pulak baru pindah rumah, so tak dapat la nak menumpang rezeki WIFI free daripada Sumai Apartment Hotel. Masa duduk kat UIA untuk LJM pulak, 'blackout' satu UIA Kuantan tu, gara-gara kabel eletrik kena curi (tak ada hati perut langsung kan pencuri itu). Dan, kesukaran ini telah cuba diatasi, dengan broadband baru ini..(wuwuwu, sedih ni sebab da kena ada komitmen membayar setiap bulan..ishhk, hidup ini nak free aja, mana boleh kan)..Mudah-mudahan broadband ini membantu la ye..




Sukar untuk menulis #5: Masa dan kesempatan. 

Semacam sebulan ini, travel je banyak..Ada satu hari travel, dari Melaka, Pahang, then ke Terengganu..Dalam seminggu dua kali ulang alik sebegitu. Menjadi babysitter@bibik@tukang masak@tukang jaga kedai@tukang kemas rumah Nor, menjadikan masa 24 jam sehari itu menjadi sangat singkat. Tu tak termasuk agi bila terlebih tidur kepenatan..Baru tahu 'the real life of 24'..huhu, yang pasti semakin besar semakin menggunung tanggungjawab. Orang bijak pandai kata, "orang yang sibuk itu miskin masa rehatnya, kaya masa berkualitinya". So, kenalah rebut dan curi-curi masa..Biar ada..


Kesukaran itu Sebagai Cabaran


Saya terima segala kesukaran yang tertera di atas dan juga yang tak tersirat ini sebagai CABARAN..Oleh itu, dengan ini saya, mencabar diri saya untuk mengatasi semua itu sedaya mungkin. Harus berusaha...Long way to go..Chaiyyyokk!!ok, harus berhenti dulu..Ada anak sedara yang harus diselesaikan..wassalam


fiey ahmad
keep holding on

No comments:

Post a Comment