IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Sunday, July 4, 2010

Bakpe eh cik fiey?

"Cik fiey, bakpe eh orang tu makan diri (berdiri)?"


"Cik fiey, bakpe orang dalam tu nangih (menangis)?"


"Cik fiey, bakpe kita kena lari (joging)?


"Cik fiey, bakpe cik fiey ngaja(mengajar) abang ni?"


" Cik fiey, bakpe itu, bakpe ini?"


Ohh, hari-hari cutiku bersama kanak-kanak riang bertiga ini dipenuhi dengan soalan 'bakpe' bertalu-talu..

Ehh, lupa pulak. 'Bakpe' = Sebab ape = Kenapa   (translation ini untuk orang yang semacam Jadul, hihihi)
 

Itu antara soalan-soalan yang diajukan oleh seorang budak kecil bernama Aisyah Batrisya Nazihah Mohd Nasir. Anak saudara sulung saya, berusia hampir 6 tahun.


Soalan yang tak putus-putus ini bermakna, anak saudara saya yang semakin membesar ini, jenis yang PEDULI, dan pedulinya beliau itu datang daripada akalnya yang BERFIKIR. Akal yang berfikir itu sentiasa cakna pada sekeliling dan sentiasa ingin tahu dan mendambakan jawapan pada persoalan yagng bermain di fikiran mereka, dan daripada apa yang dia lihat.

Dan , bagi kita yang diajukan soalan yang bertalu-talu itu, silalah berhati tenang menjawab seikhlas dan sejujur mungkin buat soalan mereka kerana memang tak dinafikan di saat mereka sedang membesar ini, CURIOSITY mereka sedang menggunung tinggi. Semua perkara nak tahu, setiap perkara nak tahu kenapa ada sebab..



JANGAN DIBUNUH PERTANYAAN ITU.

"urmm, tao goppp (tak tahu lah)", jawab endah tak endah.


"Ishhhk, bakpe tanya banyak ngat ni?" mempersoalkan kembali.

"urmm, napok (nampak) dok orang tengah sibuk ni?", melenting kerana diganggu ketika kusyuk buat sesuatu yang kurang penting.

Antara pernyataan-pernyataan yang mengundang diam kepada si penyoal cilik itu..Terkedu, menelan air liur dan diam..Takut untuk terus bertanya, seolah-olah, bertanya itu satu kesalahan atau pendek kata "Lebih baik jangan tanya kalau tak nak kena marah". Doktrin yang tak sepatutnya disistemkan ke dalam minda anak-anak..Nanti bila dah besar, susah nak tanya dalam kelas, masa periksa terkulat-kulat nak isi jawapan sebab tak biasa menimbulkan persoalan dan menjawab soalan yang memelukan kepada keupayaan berfikir, bertanya dan menjawab soalan..

Oleh itu, walaupun terkadang terasa 'annoyed' atau irritated' dengan soalan bertubi-tubi, tapi cuba lah layan mereka sebaik mungkin. Saya pun tengah belajar ni. Berguru dengan Cikwan saya yang cukup melayan pertanyaan anak-anak dia. Hohoho, harap dapat la sikit badi tu yek..

P/s:ok lah, harus berhenti dulu. Esok mahu kena bangun awal untuk ke hospital untuk 'assist' Dr. Niza dalam research beliau..


fiey ahmad
Bakpe ye???
Ingatan Untuk saya juga..

2 comments:

  1. hehehe bagus2, org pun selalu 'terhangin satu badan' melayan soklan bakpe ni...sabau je la nk layan 3 anak buah ni kt umah ni..

    ReplyDelete
  2. huhuhuh..byk belajar daripada anak-anak kecil ini sebenarnya..

    Agak-agaknya macam mane lah kita dulu-dulu ye, mesti mak ayah kita itu bersabar yang teramat dengan kita, sebab itu, kita masih hidup seperti hari ini kan..

    Allah Maha Pengasih..Semoga sedikit belas ihsanNYA terkesan di hati kita dan tertumpah pada orang di sekeliling kita

    ReplyDelete