IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Thursday, March 11, 2010

Nikmatnya 30 saat itu..

Bumi Kuantan ni dah beberapa minggu dilanda kepanasan melampau, kering garing kami dibuatnya..Ada satu masa suhu di sini pernah mencecah 40'c..hohoho, semacam duduk kat padang pasir lah pula..Kalau dijemur baju basah lencun, air berjejer-jejer, mau kering tak sampai 2 minit..2 minit....^.^

Sedar tak sedar, kepanasan dan kegaringan memberi kesan pada kehidupan sehari-hari kami..Aircond yang selama ini buat kami terketar-ketar kat di dalam kelas, tak beri 'effect' pun..Aircond kereta tak main dah 'on' kat 1, buka kat tahap 'max'..Tanpa sebarang 'exercise' pun, bersiram peluh semua orang..Tekak semua orang pun dah semacam, suara dah nak jadi ala Amy Search dah..Sore throat dek kurang air....

Petang-petang, bilik sendiri dah jadi  'sauna' percuma..

Tidur petang?
Dulu, tidur petang macam nikmat sangat untuk melepaskan penat di kala selepas posting, 'compartment' kecil bilik pun terasa macam bilik hotel, lena..Hilang penat.
Sekarang, saya tak mampu sangat tidur selepas pulang kerja, berpeluh, tidur pun tak lena..Dan, saya cepat dapat 'rashes' bila peluh sebab panas (alhamdulillah, tak 'rashes' sebab peluh main..hehe).

Alam juga terkesan~

Tasik kat dalam UIA ni pun dah kering dengan hebatnya...Sampai nampak tebing tanah merah, mungkin hanya beberapa kaki je kedalaman yang tinggal..
Pokok-pokok nampak kering, berdebu, gersang..
Jalan tar nampak berair, dek fatamorgana semacam kat padang pasir sudah.
Kucing-kucing pun nampak kering semacam, mungkinkah sebab tiadanya air kat dalam longkang-longkang ataupun lopak-lopak air? (iskkh, ada kaitan ke kucing ni, hihih..)

Manusia-manusia..Muka berkerut-kerut..Sama ada dua, kerut muka tahan panas atau kerut muka tak puas hati "kenapa panas sangat nih?..."

Adapun tanah yang baik, tanaman-tanamannya tumbuh dengan subur dengan izin Allah. Dan tanah yang gersang, tanaman-tanamannya hanya tumbuh merana. Demikianlah kami menjelaskan tanda-tanda kebesaran kami bagi orang-orang yang bersyukur.         (Al-A'raf: 58)


Kita manusia yang selalu kufur nikmat..

Bila panas kita mahu sejuk, bila terik kita mahu awan, bila kemarau kita mahu hujan, bila sejuk kita mahu haba, bila tengkujuh kita mahu matahari...Bukankah itu tanda-tanda kita kufur nikmat? Bila mahu kita bersyukur dan ingat pada ya Rabb Maha Pengatur Alam.


Dan Dia (Allah) Telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dan segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim lagi sangat mengingkari (kufur nikmat)“. (Ibrahim: 34)

30 saat itu..~



Di saat air di empangan Kuantan kering sepenuhnya, di kala rakyat Kuantan hampir mengalami keputusan bekalan air, di waktu Ria Izzati Razali sudah pun mengumumkan berita itu di Facebook dengan jayanya (sikap kasihnya si bung),......
Allah dengan penuh ihsan, cinta dan hikmahNya, menurunkan hujan dari langit biru yang sangat lebat petang tadi,

30 saat..Atau kurang daripada itu..

Kira-kira jam 10 pagi tadi, saya masih di wad saya masih di wad 5B, memandang keluar pintu sisi wad dengan rasa yang cukup teruja...Tak berkelip, menyaksikan jutaan titisan air rahmat daripada Allah...

"Katalah alhamdulillah......" tegur seorang patient yang agaknya telah lama perhati gelagat saya di tepi katil dia..


Saya senyum panjang....
"Alhamdulillah,..Pak cik, apa lagi yang layak saya ucapkan buat Allah atas nikmat 30 saat ini...." saya omong sendiri..

Kesegahan daripada hujan

Sepanjang perjalanan untuk dental appointment, hati berbunga menyanyi riang, bersyukur melihat bumi basah ditimpa hujan, tumbuhan hijau kelihatan segah kembali, langit mendung redup seketika waktu.. Nikmat di celah-celah nikmat..Fikirku, pasti ada doa-doa orang soleh yang Allah perkenankan, pasti ada orang-orang yang Allah ingin uji dengan hujan yang Dia turunkan

Allah itu hebat bukan..

Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah.             (Al-Baqarah: 172)


“Jika kalian bersyukur maka akan Aku tambahkan nikmat-Ku kepadamu.” (Ibrahim: 7)

fiey ahmad
Tuhan itu benar Maha Mengetahui

2 comments:

  1. Salam,

    Look like I am the only person who doesn't realize how wonderful today was. Sleeping all day after posting. Tired of standing with baby in my womb... hehe. Cantik Blog fiey skrg. Kemas... n menarik... pandai yer skrg...

    ReplyDelete
  2. to k.lin...

    have a wonderful experience and journey with your baby and family ya..there is always a rainbow after rainy days, there will be rainy days after hot sunny day..

    ReplyDelete