IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Sunday, March 28, 2010

Allah sentiasa ada bersama kalian~



Salam sayang penuh kasih buat adik-adikku,

Pertamanya, jutaan maaf daripada kakak kalian yang seorang ini kerana tidak selalu bersama kalian, tidak mampu untuk menghadirkan diri dan tidak juga senantiasa di sisi kalian di saat kalian memerlukan. Maaf juga di pohon kerana tidak bisa menyelami perasaan dan memberi keprihatinan buat kalian..Maafkan K.fiey.~

Sungguh, K.fiey bukan seorang kakak yang dapat menjanjikan kebahagiaan bersulam kasih sayang sepangjang masa buat kalian. Kalian lebih mengetahui K.fiey seumur hidup kalian hidup..K.fiey mungkin agak berkasar dengan kalian, agak bertegas dengan kalian, agak directive @bossy bila bersama kalian. Maafkan K.fiey~

K.fiey akui K.fiey tak mampu memberi kasih yang hilang daripada hidup kalian yang kalian rindukan. Mana mungkin kasih sayang K.fiey menggantikan kasih dan sayang Ayah Mak untuk kalian. Mana mungkin k.fiey janjikan untk K.fiey sediakan dahan untuk kalian berpaut di kala kalian terasa dihanyutkan oleh keadaan. Mana mungkin K.fiey menjanjikan kehadiran di belakang kalian untuk senantiasa menyokong kalian di kala kalian ingin jatuh. Mana mungkin K.fiey janjikan tangan untuk dihulurkan di kala kalian terjatuh untuk bangunkan kalian kembali .K.fiey tidak mampu untuk berjanji, kerana bimbang tidak mampu semuanya ditunaikan..

Adik-adikku yang k.fiey sayangi,

K.fiey kehilangan kata-kata untuk terus berkata-kata..K.fiey pasti, apa yang kalian lalui pasti jauh lebih sukar daripada apa yang K.fiey lalui. Kehilangan di usia kalian sedang membesar dan masih perlukan perhatian daripada Mereka pasti bukanlah satu perjalanan yang mudah yang juga pasti bukan kehendak sesiapa pun melainkan KEHENDAK Allah..Sungguh, Allah telah mentakdirkan jalan ini untuk kalian, untuk kita semua..Allah telah memilih kalian untuk merasa ujian sebegini. Dan, mungkin saja ada persoalan daripada kalian, 

"mengapa aku harus aku diuji, mengapa aku? Mengapa di saat aku masih di usia ini? Di saat aku masih perlukan kasih dan perhatian..."

K.fiey juga tidak mampu menyediakan jawapan buat kalian, hatta buat diri sendiri..Soalan itu juga K.fiey lontarkan dalam hati kecil K.fiey. Namun, cebisan-cebisan jawapan itu mula K.fiey temui di perjalanan masa yang tidak akan berhenti ini. 

Nabi SAW bersabda:

" Apabila Allah mencintai seorang hamba, Dia mengujinya. Jika ia sangat mencintai-Nya, maka Allah mengujinya."

Allah Maha Mengetahui sebaik-baiknya buat semua dikalangan kita, Buat Mak Ayah, buat keluarga kita, buat kalian dan buat K.fiey..Allah telah pilih ini untuk menjadi yang terbaik buat kita walaupun hanya kesusahaan yang kita nampak di mata kasar kita, walaupun hanya kedukaan yang kita rasa di hati kecil kita, tapi Allah memilih kita untuk berada di sini hari ini bagi memberi kita rasa DIUJI, menjentik rasa KEBERGANTUNGAN kita pada DIA, meniup semangat MENILAI dan MENGHARGAI apa ada pada sekeliling kita..Allah sedang membuka pintu RahmatNya seluas-luasnya buat kita yang diuji tanda kasih dan sayangNYA pada kita, jika kita BERSABAR menghadapinya..

SABAR itu bukan semudah sebutannya. Hanya orang yang mencuba untuk memegang sekemasnya merasa betapa sakitnya sabar itu..Sungguh, Allah sedang ingatkan kita, nilai Syurga Allah itu amatlah tinggi hingga memerlukan pengorbanan jiwa dan kehidupan dunia untuknya. Barang pasti, nilaian PERHATIAN dan KASIH Allah jauh lebih tinggi daripada itu, yang hanya diberikan buat hamba yang mengadu, merintih kasih dan belas daripadaNYA..

Adik-adikku, 

Usah dirasa kita lah manusia paling sukar hidupnya, kerana di segenap ruang muka bumi Tuhan ini, pasti ada manusia yang jauh lebih sukar jalan yang Allah pilih untuk mereka..Adakah Allah itu tidak adil? TIDAK jawapannya. Sekali-kali tidak, kerana sesungguhnya DIA Maha Mengetahui seluruh yang di langit dan di bumi. Hikmah sebenarnya, hanya Dia yang tahu dan kita hanya perlu bersangka baik pada Allah kerana Allah sentiasa berbuat baik pada orang yagn bersangka baik padaNYA..Rapatkan diri dengan DIA ya, adik-adik.

Solat 5 waktu hendaklah di jaga, kerana di situ wasilah penghubung kita dengan Allah, di situ doa-doa dan rintihan kita perdengarkan pada Sang Pemilik Jiwa. Perbanyakkan selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w, moga Baginda jua mendoakan kita. Rajinkan-rajinkan diri membelek dan mengalunkan Al-Quran. Selami dan hayati makna bacaan, K.fiey pasti kalian akan ketemu ayat-ayat pemujuk jiwa penyembuh luka di dalamnya.

Berusahalah untuk menjadi anak-anak yang soleh dan perbanyakkan doa buat Ayah Mak di sana kerana hanya doa anak-anak soleh mampu sampai kepada mereka. Tautkan hubungan antara kita yang masih tinggal di sini hari ini, biarpun rasa terluka, biarpun rasa sakit, sama-sama berharap sedikit usaha ini membuahkan sedikit kesan dan diangkat nilainya oleh Allah..Jangan sesekali menjauh..Jangan sesekali..

Harus kita akui, ada banyak perkara bukan di bawah kawalan kita, lantas kita tidak sedikit pun berkebolehan untuk mengawalnya, seperti contoh perangai dan tingkah manusia yang lain sekeliling kita. Harus juga bertahan, sambil sentiasa dipanjatkan doa agar Allah membuka ruang kesedaran di hati mereka dan kembali melorongkan mereka kembali ke jalan yang baik. Itulah sebaiknya usaha daripada kita.

Adik-adikku, 

K.fiey berharap k.fiey bukan hanya bermadah kosong di sini, k,fiey berharap coretan ini meninggalkan bekas di hati kalian kerana K.fiey juga tidak pasti berapa banyak masa yang K.fiey ada untuk kalian. Mungkin saja Tuhan menjemput kembali, andai itu terjadi mohon kemaafan daripada semua, dan K.fiey benar-benar ingin kalian tahu bahawa K.fiey serahkan kalian di bawah penjagaan Allah kerana itu adalah sebaik-baik buat kalian.

Allah sentiasa ada bersama kalian...~

 

fiey ahmad
Berjanji untuk terus menyayangi kalian...~

3 comments:

  1. Sedang Belajar untuk hafal2 lagu yang memberi kesan pada hati yang selalu lupa diri ini..=)

    Terima Kasih, aimir kerana masih berkunjung..

    ReplyDelete
  2. pernah perform nyanyi lagu ni dulu.. nostalgia..

    ReplyDelete