IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Monday, February 22, 2010

Bukan Mudah kan?

Bukan mudah untuk rasa difahami..

Bukan mudah untuk rasa dipersetujui..

Bukan mudah untuk rasa dikasihi..

Bukan mudah untuk rasa disayangi..

Bukan mudah untuk rasa dicintai..



jika kita sendiri tidak cuba memahami, tidak cuba mempersetujui, tidak cuba mengasihi, tidak cuba menyayangi, tidak cuba mencintai..

"macam mana tu, itu semua tak sesuai dengan jiwa saya, cara saya..macam mana saya nak rasa semua tu...?? "


Setiap itu perlu ada permulaannya, jika tak tahu, tak pandai, kena belajar kan..Kena belajar merendahkan diri dulu (untuk saya ni), dan kena belajar tundukkan ego dulu (saya la nih), dan belajar meng'aula kan orang (untuk saya juga)...

dan pastinya ini sisipan untuk diri sendiri dan juga untuk sahabat-sahabat..

saya budak baru belajar, masih belajar dan akan belajar sehabis nafas saya..jika salah dan khilaf saya, maafkan saya, ajarkan saya, tunjukkan saya..

Barang pasti, bukan mudah....lebih-lebih lagi bila ia melibatkan PERASAAN..Perasaan kita dan perasaan orang lain..dan di sinilah ruang kita diuji..Ithar(Utamakan) kah kita pada sahabat kita, pada orang lain..Dan perasaan manusia yang amat unik itu jadi taruhan. Maka, cara bagaimana menangani perasaan itu kembali tuan punya sementara perasaan itu. Selebihnya, kembali kepada Tuhan Pemilik segala Zat.

Terkadang kita rasa, butir ayat yang kita tuturkan adalah untuk menzahirkan rasa yang terbuku di hati kita dengan baik, tidak terniat nak lukakan sesiapa, memandang rendah sesiapa, menimbulkan benci di hati sesiapa, mengguris perasaan sesiapa, lebih-lebih lagi di hati sahabat baik kita. Apa yang lazimnya kita inginkan ialah kebahagiaan di hati sahabat kita, bukannya kelukaan yang sering terjadi disebabkan oleh kita. Tapi, dalam kehidupan, tiada setiap waktu pun, segala ruang penuh dengan kesempurnaan.

'Bukan mudah' itu bukan aras tanda perlunya kita berhenti, bukan petunjuk perlunya kita lari, bahkan ingatan untuk kita lebih berusaha, untuk kita lebih memuhasabah diri, lebih memperbaiki diri..Tanyakan pada sahabat atau teman rapat, bagaimana kita, apa pencapaian kita, apa teguran untuk kita..Untuk itu, sediakan jiwa, bukakan hati, terima dan risik kembali diri sendiri..

Bersedia untuk terluka, demi menyaksikan orang lain bahagia...^.^



~Ya Allah, ku serah segalaNya padaMu..Tunjuki kami jalan, dan damaikan hati-hati ini dalam menuju redhaMu~

fiey ahmad
masih banyak perlu belajar

2 comments:

  1. Amin ... InsyaALLAH.. Tuhan akn memberi yg t'bek tuk kte semua...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah, Sol....


    bila ada peluang nak jumpa Sol ni ek?

    ReplyDelete