IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Wednesday, December 9, 2009

Research ~Final Year Project??

Hari ni dah masuk hari ke 3 sem baru ni...Dengan credit hour 11 jam semester ni menjadikan seminggu hanya ada lebih kurang 10 jam waktu belajar..Bukan ke tu yang best ek?Huhuhu.. Bingungkah atau mabukkah..mungkin itu yang terjadi..

Huhuhu..dah biasa sibuk sebelum ni di semester-semester lepas, membuatkan perasaan ini menjadi pelik, hehe..Tak tahu nak buat apa sangat..Selain fokus kat research dan aktiviti sukan saya ( yang dulu kononnya dah nak berhenti da..sport tu penting dalam hidup saya)...

Hari-hari kelas sejam dua jam jep. Seronok juga, tapi risau tu berlebih-lebih jugak..Macam mana lah agaknya rupa research saya ni kan.

Research titile saya: Factor and Barriers influencing Secondary School Student in Physical Activities Involvement..

Masa mula-mula pick tajuk dulu, banyak sangat perkara lain nak di'research'kan, but at last, undeniably, my choice have definitely chosen something related to sport and health.

Maybe for most of people, they will say that this topic is too common and can be easily conducted. Yet, even it is so, there is still huge gap of difference between percentage of student who get involved in physical activities and who do not even interested in such health determinant activities of life...Urrmm, well, any decision of one's life is highly individualized rite?

Among the factors I will discuss in my paper are, SELF ESTEEM, GOAL ORIENTATION, PHYSICAL SELF PERCEPTION and SOCIAL INFLUENCES.

All the listed factors have influence me greatly in my involvement in physical activities. I am a self-challenge person. Sejak kecil lagi, tak pernah suka bersaing dengan orang lain, berlumba-lumba dengan orang lain untuk menjadi yang terbaik ke. Bagi saya, apa yang kita dapat itu, itulah hasil daripada apa yang kita usahakan. Dan tidak lupa juga, usaha itu bukan semata-mata untuk apa yang kita matlamatkan, tapi juga demi mendapat keberkatan dan ketenangan. ~Everything happens in our life is too precious to be wasted~

Apa yang saya cuba highlightkan untuk research ni ialah physical activities are truly important in our life. At it also determine how long we could live, what kind of illness we could get an many more. And, do remember, physical activities is not merely about sport. Any activities physically done should meet the balance of energy intake and energy usage..Bak kata Nasree, "exercise ni sepatutnya kita buat sampai tua...."..Macam dalam show The Biggest Loser juga.

'The Biggest Loser' show banyak sangat memberi manfaat sebenarnya. Di samping memotivasikan diri, banyak tips-tips menarik yang boleh kita ceduk..Buat amalan. Dan antara satu sebab saya cuba 'to keep fit' adalah satu soalan yang selalu tanya pada diri sendiri,

"Apakah aku ni cukup fit tubuh badan, stamina dan kekuatan jika suatu masa nanti ada terjadi peperangan??"

Walaupun bukan untuk mengangkat pedang besi mahupun riffle di medan tempur, tugas merawat, memasak dan segala kerja-kerja yang diperlukan juga perlukan tenaga fizikal. Dan pastinya kekuatan fizikal bukan semata-mata faktornya, malah kekuatan minda dan iman juga memainkan peranan bukan..

Huhu..

Terkadang terfikir...apakah saya ni dah ter'over' dalam penglibatan dalam sukan,umm..mungkin juga..Tapi my reasons are beyond that..And I am happy with that..Berusahalah daripada setiap posisi di mana kita berada..Hihi...

ayuh, sahabat-sahabat...jom bersukan..berekreasi pun boleh juga...!!
(Ria, Mamas, Khamisah, K.Mar and sume-sume yang lain, sila buat workout k..haha)




~Andai ada salah bahasa dan pandangan, saya mengalu-alukan teguran dan buah fikiran sahabat-sahabat~

fiey ahmad
Seronok bermain petang-petang..

2 comments:

  1. hello, sayang! saya bersukan tau. siap bermandi keringat bila main badminton petang2 ngan fos. tak caye tanye fos.. huhu.

    ReplyDelete
  2. elehhhh..leleleehhh..hikhik..

    yang badminton tu juga yg disebut-sebut..xpe humm..janji comel and stay healthy..ayuh kerjakan k.mar...hahaha

    ReplyDelete