IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Thursday, December 3, 2009

Hampir Kepada Pengakhiran

~Setiap sesuatu yang bermula itu pasti ada akhirnya, dan setiap pengakhiran itu pasti bermula permulaan yang baru~



Beberapa hari lagi akan bermula semester baru untuk kami. 7hb Disember 2009 permulaan bagi semester akhir kami. Semester akhir yang menjadi penutup bagi sesi pembelajaran kami di bumi UIAM ini selama hampir 6 tahun mengutip ilmu di tanah berkebun ilmu ini..

Dan nyatanya, bukan sekadar ilmu ilmiah sahaja yang dikutip, bahkan jua ilmu tentang hidup dan kehidupan. Itu teramatlah memaknakan detik masa yang dilalui di sini.

Berakhirnya semester akhir ini, tidak pernah membawa makna akan berakhirnya sebuah perjalanan mencari ilmu Tuhan yang maha luas di bumi ini. Malah ia menjadi sebuah permulaan baru bagi perjalanan yang harus diterokai dengan menghadapi jalan dan liku-liku yang berbeza, maka harus jua kelengkapan perlu secukupnya dan sepatutnya.

Ilmu ilmiah mungkin jua melorongkan kita ke mana hala tuju selepas ini.
Nursing saya sekarang, Nursing jugakah saya selepas ini?
Mungkin YA
Mungkin juga TIDAK.

Hampir keseluruhan itu bergantung kepada PILIHAN SENDIRI dan PILIHAN ILAHI

Andai apa yang bakal terjadi itu adalah pilihan hati dan juga pilihan Ilahi untuk terjadi, maka kesyukuran yang melangit tinggi jugalah harus kita rafakkan pada NYA

Andai apa yang bakal terjadi itu BUKAN pilihan hati namun jua pilihan Ilahi, maka keredhaan dan ksyukuran juga semestinya diterbitkan..Kerana Allah jua yang Maha mengetahui apa yang terbaik

dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya” [Al-Baqarah 2: 216]

DISEMBER

Bulan akhir buat setiap tahun. Menandakan bakal berakhirlah tahun 2009, dan bakal menjelmalah tahun masihi yang baru 2010..

Menghisab dan meneliti kembali peristiwa dan kejadian suka duka, hitam putih sepanjang tahun ini, menitip rasa gembira, sayu dan segala rasa..

Hujung bulan ini juga menandakan usia 22 tahun saya ini bakal berakhir dan bermula sesi hidup untuk tahun ke 23..Biarpun nombor itu hanya sekadar relatifnya sahaja,namun erti itu cukup besar..Penambahan umur, pengakhiran dan permulaan siri hidup terus berjalan..

Semoga terus beristiqomah dalam perjalanan kembara mencari redha Tuhan,,

P/s: Result sem lepas da keluar.. Tahniah buat sahabat-sahabt semua..Tinggi Rendah bukan ukuran sebenarnya..Pokok pangkalnya KITA...

Boleh jadi Tinggi itu untuk mendidik kita agar lebih merendahkan hati..
Boleh jadi Rendah itu untuk memuhasabah kembali titik kekurangan usaha dan kesilapan kita barangkali..

Bukan result ukurannya, USAHA itu yang diambil kira..

Apapun SYUKUR itu hanya untuk ALLAH, Semoga selalu dibimbing hati ini.



fiey ahmad
Kembali Sudah Ke Bumi UIAM

No comments:

Post a Comment