IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Sunday, November 22, 2009

Langkah Perjalanan Hidup..

Dikelilingi anak-anak saudara yang sedang membesar, melihat anak-anak yang comel ini melalui fasa perubahan dalam hidup ini, cukup membuatkan saya tersedar betapa jauhnya saya telah meninggalkan waktu lalu dan cukup MUSTAHIL untuk menjengah kembali buat seketika malah untuk walaupun untuk sekadar sekelip mata.

Betapa riang dan gembiranya anak-anak kecil ini menikmati dunia mereka
Dunia yang penuh keriangan dan keindahan
Dunia yang tiada perkara yang menyesakkan jiwa

Bertatih dalam meniti hidup ini sebenarnya meletakkan diri kita sebenar-sebenarnya kembali betapa hebat dan agungnya penciptaan Tuhan. Betapa agungnya perancangan dan aturan DIA..
Betapa hinanya kita manusia yang tidak menghargai setiap detik nafas kita ditarik dan dihembus selama ini. Memandang semula ke belakang, tiada suatu pun yang boleh diri ini hadapkan di saat bertemu Tuhan kelak yang boleh memberatkan timbangan yang menyelamatkan..~Allah..

Apa yang tinggal sekarang ialah MASA DEPAN
Masa depan yang tinggal tidak diketahui berapa lama lagi yang bersisa

Sedaya upaya menghargai apa yang ada di sisi
Seboleh mungkin menyayangi dan mencintai kurniaan dan anugerah daripada Tuhan
sama ada Baik atau Buruk di mata saya

Mungkin juga saya tinggal meninggalkan kesan yang baik yang boleh dibanggakan atau dimanfaatkan oleh yang seterusnya, paling-paling kurang yang saya impika tiada bekas kesan terasa hati di hati insan-insan yang mengenali saya, lebih-lebih lagi insan terhampir dalam hidup saya. Tanpa mereka, saya mungkin bukan saya yang sekarang..

Meniti pertengahan usia ini seolah-olah segala cerita yang didengari sebelum ini benar belaka. Bila dikatakan di kala umur menginjak ke digit bermula dengan nombor 2, hampir segala perkara terasa menyesak di dada, memberat di kepala..

Setiap kali terjadi perkara yang berbekas di jiwa, setiap itulah semangat terus dibakar..
Kebangkitan sejurus kejatuhan..
Semoga tidak disalah ertikan..
Semoga diri ini terus ditegur dan diperbaiki..
Kerana saya perlukan itu~

fiey ahmad
di kala hujan berhenti sekejap

No comments:

Post a Comment