IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Wednesday, June 26, 2013

Menu hari ini..

Lunch 26.6.13.. ada tetamu tuan Syed Mun'em, tapi makan lauk hop ada je la ye^^

~sambal sotong
~sayur lemak tauge kacang panjang
~kerabu sotong
~tembikai..

Resepi sambal sotong (ni kita buat ikut suka kita je tau, banyak kali buat pun macam ni jugak rasa..^^)

Bahan2:
• 7 ekor sotong medium size
•1 1/2 biji bawang merah besar (kisar)
• 10-13 cili kering (rebus dan kisar)
• asam jawa/ asam keping
• garam gula
•kicap hitam sikit

Cara2:

1. Celur hirisan sotong dalam air panas 30 saat. Tos dan ketepikan. (Sotong tak perlu masak lama nanti liat tak sedap)
2. Panaskan 2 sudu minyak dan tumis bawang dan cili kisar tadi sampai naik minyak..ehh pecah minyak ^^..
3. Masukkan air asam jawa atau asam keping, dan perasajan dengan garam gula n kicap.
4. Masak sekejap dan masukkan sotong kemudian gaul 2 mibit gitu..
5. Siapp!!

Resepi kerabu sotong (tak berapa nak cukup barang tadi tapi boleh je makan rasa kerabu pun^^)

Bahan2:
• 3 ekor sotong medium saiz (celur dan asingkan)
• 1 bunga kantan (hiris nipis)
• 3 cili hijau & 1cili merah (hiris halus)
• 1 ulas bawang merah (hiris)
• 1/2 biji limau nipis
• garam, gula dan sedikit sos ikan..

Cara2:
1. Satukan semua dalam satu bekas bersama sotong dan gaul rataa..siappp!

*kalau ada kacang panjang (hiris), serai (hiris), udang kering (sangai dan tumbuk sikit)
Masukkan juga dalam kerabu..best juga..ikut selera masing2 dan adanya bahan^^

Resepi sayur lemak tauge dan kacang panjang (macam lauk asrama)

Bahan2:
• 1 mangkuk Tauge
• 5 batang kcang panjang (potong ikut sesuai)
•1 keping tauhu (potong kiub 9)
• 1 lada merah (hiris panjang)
• 1/2 mangkuk bilis (bersih, rendam air panas dan tumbuk)
•1 ulas bawang merah (potong besar)
•1/2 cawan santan
•1 1/2 cawan air panas (saya guna air rebusan sotong di atas..maksimumkan kesedapan dan tingkatkan penjimatan)

Cara2:
1. Masukkan air panas, bilis, bawang, kacang panjang dan lada merah.
2. Kemudian masukkan tauhu dan tauge..perasakan dengan garam gula siap!!

Makan tembikai sejuk2 dulu sebelum lunch...Alhamdulillah..sedapppnya nikmat Allah ni..

selamat makan tengahari..jangan lupa bersyukur!!

No comments:

Post a Comment