IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Monday, August 31, 2009

Mengejar Dunia untuk Akhirat


Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda,

"Barangsiapa yang mengejar dunia dengan tujuan tidak meminta-minta, dan dengan tujuan menjaga anak dan isterinya daripad memakan harta curi, harta samun dan sebagainya, dan dengan tujuan menjaga hubungan dengan jiran tetangga, dia akan bertemu dengan Allah di akhirat dengan wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama"

~Tundukkan Hati-rahsia keikhlasan hidup di dunia fana~
-tulisan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat & Annual Bakri Haron~

Hadis di atas adalah untuk membetulkan pahaman sesetengah orang yang menolak harta dunia, sedangkan tidak semua urusan dunia itu membawa keburukan pada umat manusia.

Sesungguhnya, saya berpegang kepada Setiap Sesuatu itu Bersebab dan datang bersamanya dua kesan; POSITIF dan NEGATIF..Kesannya itu amatlah bergantung kepada penerimaan dan cara fikir seseorang mengenai sesuatu.

Gaji..It has been a controversional issue in Nursing, Malaysia since there is Degree in Nursing program was introduced. Macam-macam dah cara isu ini diperbincangkan, hala tuju masih lagi kabur berkabus..huhu..Namun, ada perkara POSITIF yang boleh dipandang, boleh diambil kira.

Quote dari kata-kata Mdm Ho, senior lecturer dari UKM yang mengajar kami Intensive Care in Critical Care Unit.

"Please my dear student, please think,, what make you deserve that salary you requested? there is long way to go in Nursing. If you perform well, people cannot deny your rights.But first, you have to prove to them. Prove to them with your kindeness, skillful, knowledge...."

antara ayat yang terkesan di benak ini oleh Madam Ho lagi,

"our hands save, and out hands kill..remember always, there is always observer watching us,whatever and whenever.."~Mdm dengan penuh semangat dan gaya 'second finger pointing up'..

Sahabat2 yang dikasihi selalu,
Gaji memanglah perkara penting untuk di ambil berat, tapi bukanlah perkara utama untuk dibawa ke gelanggang. It takes time to make changes, and it is us who need to lead the changes by bring forward the good things. Nursing is a very noble profession on earth, yet it can be the worst too, depending on us who are in it. Be patient and be passion. Soon, Insya ALLAH, good changes will take place.Kejar dunia untuk akhirat. Tanamkan niat di hati, setiap langkah dalam pejalanan kita adalah untuk mencari redha Allah, dunia akhirat. Dengan niat yang tertanam, kita akan meredhai segala perkara yang datang untuk kita dan akan sentiasa mengusahakan untuk ke arah lebih baik.InsyaALLAH, gaji kita nanti, apa kata sama-sama kita infakkan sedikit peratus untuk jalan ALLAH, pasti ada berkatnya kan..

untuk ingatan buat sahabat dan diri sendiri juga..

Hidup ini terlalu pendek. Entah bila masa kita dijemput kembali. Apakah kita pernah menjawab sejujurnya, seikhlasnya, apakah yang kita cari dalam hidup ini?
Pernahkah kita berfikir sedalam-dalamnya,apakah amal kebajikan yang kita nak persembahkan bila menghadap DIA nanti..Di usia lebih dua dekad ini, tidak mampu saya cari apakah yang layak saya persembahkan..Allah, bimbinglah hambaMU ini..

wahai hati-hati yang rindu redha Allah..Beramal kebajikan tidaklah mengira masa bila harus bermula, tidak kira di mana harus bermula.Beramal kebajikan hendaklah di mana-mana dan bila-bila masa..Hidup ini bukan hanya berkisar tentang kita, hidup kita dan mati kita..Segalanya hanya medan juang buat hamba yang mencari Tuhannya, demi redha dan cinta di kehidupan abadi..Sumbanglah apa sahaja yang kita ada (ilmu, idea, tenaga, wang dan sebagainya) seikhlas mungkin, pada pembangunan Islam,pada jalan Allah, InsyaALLAH, barang pasti ada nikmat dari Allah dari jalan yang tidak disangka-sangka..Wahai Allah, thabatkanlah hati ini untuk memberi sedaya yang ada bila-bila masa, dan di mana..

Kejarlah dunia untuk akhirat...

Terkenang kata-kata allahyarham Ust Asri Rabbani..

“Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat, dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku…“

Ramadhan telah di seper tiga perjalanan...Memberilah di bulan penuh berkat ini, tanpa berharap pada balasan, Insya Allah, pasti ada untukmu dari Tuhanmu..

~Ramadhan yang indah~

fiey ahmad..

No comments:

Post a Comment