IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Tuesday, August 25, 2009

Taqwa itu 'Ultimate' Matlamat Puasa

Alhamdulillah..

Ramadhan kali ini banyak artikel, handout, handbill menceritakan tentang Ramadhan.

Hikmah Ramadhan..
Tawaran Ramadhan..
dan banyakkk lagi..

Ada artikel yang diedarka di dalam kelas..Cetakan bicara Ustaz Zaharuddin Abd Rahman bertajuk "Inginkan ilmu kebal dan antivirus dosa"..Berkisar tentang jawapan pada soalan tentang hikmah puasa. Ustaz mengulas menggunakan ayat yang selalu biasa kita dengar ketika Ramadhan menjadi butir bicara.


183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
Al-Baqarah, ayat 183


Kata ustaz, Allah sudah secara jelasnya memberitahu hikmah dan tujuan utama puasa itu..

~AGAR KAMU BERTAQWA~

Taqwa itu ditafsirkan sebagai rasa takut pada ALLAH atas nama cinta padaNYA juga.Taqwa itu antara seruan paling kerap dibunyikan di dalam Al-Quran agar umat Islam berusaha untuk ke arah mencapainya..Boleh saya katakan di sini, taqwa itu tujuan paling tinggi dalam langkah-langkah hamba menuju redha Tuhan..

Taqwa itu senjata ampuh umat Islam yang dapat mempertahankan sesorang yang beriman itu daripada dugaan dan mehnah dunia ini.Kerana taqwa itu pasaknya pada cinta dan takut pada ketidakcintaan Allah..Kerana siapalah hamba tanpa cinta dan kasih redha Tuannya..

Puasa pula antara 'instrumental tool' untuk membina taqwa. Kerana di bulan Ramadhan ini, umat Islam itu diwajibkan berpuasa memenuhi rukun Islam ke 4 yang disyariatkan pada tahun kedua hijrah.Puasa itu tanda taat dan patuhnya kita sebagai hamba menuruti perintahNya, demi mencari redha dan keampunanNYA. Dan, Allah tidak akan pernah memberikan sesuatu itu dengan sia-sia.Sesungguhnya, Allah tidak akan pernah menyia-nyiakan pebuatan yang baik oleh hambaNYa. Hikmah dan ganjarannya, terlalu banyak untuk dihitung dan disenaraikan.Apa yang utama..CINTA dan REDHA dariNYA..

MUHASABAH DIRI

Ramadhan ini datang seribu saut makna. Ia datang seolah-olah sebagai tempoh menilik dan memuhasabah diri sepanjang setahun perjalan hidup daripada Ramadhan yang lepas..
Maha Suci Allah, Ramadhan kali ini terlalu banyak ku rasa Allah tunjukkan padaku hikmah perjalanan hidup. Meskipun banyak sekali diiringi pahit, sakit dan luka, namun itulah asas-asas tarbiyah DIA untuk aku kali ini..

"Ya Allah, sungguh aku malu padaMU, untuk kelalaian dan kejahilan sebagai hamba selama ini, namun Engkau masih mencurah kasih dan rahmatMU..apakah selayaknya aku harus ucapkan selain rasa syukur dan rendah hati..masih jauh perjalanan aku menggapai taqwa itu wahai Allah, akan ku cuba sedayanya sekalipun terpaksa merangkak untuknya..thabit qulubi, ya ALLAH.."

~berusaha menuju redha Tuhan~

fiey ahmad
R.I.N.D.U...

No comments:

Post a Comment