IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Thursday, April 1, 2010

Jadilah Pemaaf, fiey..

Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku lewat di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu ku lakukan agar aku dapat menjaga diriku dari kejahatan. Aku tampakkan keramahanku, kesopananku, dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang ku benci, sebagaimana ku tampakkan hal itu kepada orang-orang yang ku cintai. Manusia adalah penyakit, dan penyakit itu akan muncul bila kita mendekati mereka. Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.-IMAM SYAFIE-

Wahai Allah, kuatkan hati aku, berikan aku perhatian dan kasihMu di saat hati aku rapuh.Jangan sesekali Engkau izinkan keBENCIan bertamu di hati aku, penuhi ia dengan kasih sayang agar aku selalu rasa dekat padaMU. Tunjuki kami jalan, tunjuki kami jalan, tunjuki kami jalan...~



fiey ahmad
Sedikit kesabaran diuji

5 comments:

  1. Thank for the input..

    Kata -kata Imam Syafie sgt2 bertepatan disaat dunia sekarang yang penuh pergolakan antara sesama Islam...Malahan persaudaaraan dan persahabatan antara kita pun tidak lg seperti di zaman Rasulullah S.A.W,mencintai saudara dan sahabat sama seperti mencintai diri sendiri sesuai dengan sabda Rasulullah S.A.W "Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri."

    Kalau dilihat pada zaman kita ini,persahabatan mahupun persaudaraan penuh dengan sandiwara dan berkepentingan semata-mata (nie pengalaman aku & family aku)...

    ReplyDelete
  2. mendalam. thanks. a good reminder for us all. lately terlalu byk conflict dalaman. insyallah byk yg boleh dipelajari, dunia luar nanti lebih bsr, lebih byk dugaan yg lebih bsr.

    i lebiu. ;)

    ReplyDelete
  3. Allah Maha Besar..Rasulullah cinta agung..

    Persahabatan Rasulullah dan sahabat amatlah terlalu jauh dibandingkan dengan persahabatan hari ini..Berdoa dan berharap secebis penerimaan dan kemaafaan ini adalah tempias berkat persahabatan Rasulullah dan sahabat dalam membangunkan Islam..

    Aku masih terlalu lemah..~

    ReplyDelete
  4. Sahabatku Fiey,

    Great! Kte ske sgt kata2 Imam Syafi'e ni..syukran.
    Yup, tidak dinafikan amat sukar utk kita capai tahap ithar dlm bershbt, x sama dgn pershbtn Rasulullah dan para shbt..

    Tetapi, dengan BERSANGKA BAIK kpd shbt2 sudah cukup membuatkan hati kita tenang di kala pelbagai fikiran2 x elok bertandang dlm kepala kita ni,kan?

    U r the best shbt Fiey, terus smgt dlm jln dakwah ini ya :)

    Luv Fillah!

    ReplyDelete
  5. aku juga sedang belajar memaafkan :)

    ReplyDelete