IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Monday, September 30, 2013

The cakesss project!!

No comments:

The last week project with tuan Syed Mun'em..

~ 0 5kg Classic cheesecake with blueberry toping
~ No-bake blueberry cheesecake
~ 1.5 kg cheesecake with blueberry topping (birthday)
~ 2.3kg chocholate indulgence (birthday)
~ 300gram cheesecake blueberry topping
~ 0.5kg cheesecake with peach topping
~ Russian Black n white cake

Thanks for the great support..even the cakes didnt looking so good but its worth trying to make  them..lotss of new things learned. ^^

Thanks to the customers for the positive feedbacks..

This week project will start tomorrow and may Allah ease us all^^...

Ps: i never promote and sell those cakes on my own..^^.syukran ya zauj and his fellow friends..

Wednesday, September 18, 2013

Khilaf kita sebagai ibu bapa

No comments:
Sungguh ibu bapa itu terlalu banyak salah silap dan khilafnya dalam mendidik anak-anak.. Daripada sisi cara hidup, pemakanan, dan ilmu serta didikan..

Ada yang sepatutnya dibuat dan dilaksanakan untuk mereka terabai, tak terbuat sebab TAK ADA ILMU DAN TAK ADA MAHU.

Ada yang sepatutnya tak dibuat pada mereka atau di depan mereka, sering sahaja kita buat dengan sengaja atau tak. Sekali lagi kerana TAK ADA ILMU DAN SERING AJE IKUT NAFSU.

Sedar tak sedar banyak betul dosa dan salah kita pada anak-anak..Sedang kita ibu bapa sering jangka itu ini daripada mereka kerana berkira-kira kita telah terlalu banyak memberi dan berkorban untuk mereka.

Apa pun, sama-sama kembali pada Yang Esa, Pencipta dan tujuan utama penciptaan kita semua. Semoga apa sahaja tingkah laku dan kata-kata kita dipandu dibimbing dan diampunkan olehNya lalu diberkati dan dirahmati hendakNya..

Monday, September 2, 2013

Open house Syawal 2013..Nasi Arab Lahm Mandhi

No comments:

Alhamdulillah..selesai open house semalam..sangat bersyukur semua hampir licin dan terasa berkatnya..

Letih?? Tak sangat sekalipun tak tidur elok 2malam..sampai tengah malam semalam flat benar rasanya..

Alhamdulillah lagi sekali.. Nasi semalam dah habessss.. encik suami masak sendiri semua nasi arab lahm mandhi n kambing berempahnya dengan bantuan saya dan konco2 (kakak dan abang ipar).

Menu semalam
~ NASI ARAB LAHM MANDHI
~KAMBING BEREMPAH
~AYAM BAKAR
~SALAD SAYUR DAN MANGGA

Hari ni mengemas pula..dannn

Kambing rempah tinggal sikit agi jadinya masak nasi arab sendiri lunch ni..

Sesiapa dekat meh la nak makan...

Ni resepi suka hati kita..kalau nak yang strict n proper kena minta kat tuan syed ye^^..

masak tadi xsilap dlm 2 1/2cawan beras basmathi

2sb minyak sapi
2sb minyak
4ulas bawang merah besar-hiris
Bunga lawang, cengkih,pelaga, kayu manis
2bji tomato belah 4..
2hlai daun pandan- simpul
Rempah lahm mandi 1 1/2 sudu.
Susu cair
Stok ayam/daging
Garam gula sikit
Daun ketumbar-potong kasar

Cara2:

Panaskn minyak sapi dan minyak..tumis bwang sampai caramelized kemudian tumis rempah 4beradik tu..masukkan rempah mandhi kemudian tomato...da sebati sume masukkan stok n susu, perasakan dengan garam gula..

Bahnn tumisan tu nant curah atas beras yg dah di rendam..kalau air nampk tak cukup tambah dgn air panas skit..gaul dan biar masak..

Akhir sekali tabur daun ketumbar cincang dan gaul..ohh sungguh sedap bau jadiknya

Menu daging kambing berempah next trip k..

Selamat mencuba!!