IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Friday, November 4, 2011

Salam Eid Adha..

No comments:

Balik dari kerja hari ini, sambil drive keletihan,saya layan IKIM seperti biasa dan isian petang ini sangat menyucuk hati, menggoncang kelopak air mata..

Dan sama-sama kita berkongsi agar kebaikan daripadanya sampai kepada kita dan generasi seterusnya..

T_T


Khutbah Terakhir Rasulullah SAW

Wahai Manusia,dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan.Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini.Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia,sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci,maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu.Allah telah mengharamkan riba,oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.Dan dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar,maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti nya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia,sebagaimana kamu mempunyai hak keatas isteri kamu ,mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik,berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu yang setia.Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia ,dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini,Sembahlah Allah,Dirikanlah solat lima kali sehari,Berpuasalah di Bulam Ramadan dan Tunaikanlah Zakat dari harta kekayaan kamu.Kerjakanlah ibadat Haji sekiranya kamu mampu.Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah bersaudara kepada Muslim yang lain.Kamu semua adalah sama,tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah,bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan.Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia,tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.Oleh itu wahai manusia,nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.Sesumgguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara,yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya ,nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya.Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku menyampaikan pula kepada orang lain.Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dari ku.Saksikanlah Ya Allah bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba mu.
(Khutbah ini disampaikan oleh Rasullah s.a.w pada 9hb Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah,Gunung Arafah.)
fiey ahmad
rasa rindu walau tak ketemu

Rezeki Daripada Tuhan

2 comments:
Salamm..

Dah lama juga baru berkesempatan membuka ruang ni. 2 minggu berturut-turut kerja balik lewat, terkadang sampai ke malam. Tapi ruang dan kesempatan tu milik Allah, ada ruang dan peluang, ayuh guna sebaik-baiknya.

God's Gift

After going through some times, God gives us one of the valuables gift in life. Who knows and who do expect? Yet, He knows best..

Frankly saying, for a quite some times, I did ask myself and sometimes I did bother my hubby with the same question "Could I go through all of these? Could I? People see me as a strong person, am I that strong as they see?"...

Then, my 'hati kering' said, "just go through,time will go on"..

My Iman said, "Allah choose you, Fiey..you're lucky and somehow maybe luckier than others..Allah sayang kamu dan ini bicara Dia untuk kamu"

And I definitely like my hubby phrase, with smile and hug he said," He knows best, you can cry if you want to, we will go through these"

And this little baby, is going to be 7 months old. Da besar da. Da nak keluar da anak yang baik ini.

For the first 3 months, its like too hard to believe, da nak jadi ummi orang dah saya ni, ye ke ni, dan Alhamdulillah, tak ada alahan tak ada mengidam apa-apa. Suami pun macam tak percaya juga muka-mula, siap tanya lagi, "ye ke ngandung ni? tak rupa orang ngandung pun" (Haa, sekarang da buncit terkedepan da pon).

Kami berdua first time percaya pon bila tengok baby gerak-gerak masa first time scan untuk first trim check up hari tu..What a wonderful experience..Tengok little creature as God's gift dalam tummy main-main hisap jari.

Some people said to me before, " nak kena tunggu dulu ni untuk ngandung, biar ubat-ubat (kesan surgery dulu) tu hilang dulu, baru elok"..dan ada pointnya di situ, tapi rezeki Allah kan , dan dengan pengetahuan Nya yan maha luas, kami dengan hati terbuka dan gembira menunggu kelahirannya (walaupun cuak jugak).

Rezeki datang bersama Rezeki

Dan Alhamdulillah, dah genap sebulan saya kembali bekerja di Ampang Puteri. Kali ni bukan sebagai nurse tapi sebagai Quality Assisstant untuk QM kat sini. Tak sampai sebulan dah dapat appointment sebagai Document Controller. Walaupun tak berapa nak tahu lagi document apa nak kena control dan nak control macam mana, tapi saya menikmati waktu-waktu kerja "ofis" macam ni.

Betul-betul menggamit kenangan MSCC zaman matric dulu. Itulah bukti apa yang Allah bagi kat kita tak pernah sia-sia kan. Selagi kita tak sia-siakan dan tak rasa ia sia-sia. Saya bersyukur untuk peluang ini, berpeluang untuk mengenal lebih banyak karakter manusia untuk lebih kenal diri dan lebih dekat dengan Pencipta.

Dan, memang tak dapat nak nafi, rasa rindu kat suami yang tak pernah berenggang 5 bulan sebelum ni itu mengatasi semuanya tau. Percaturan kami adalah untuk apa yang terbaik untuk kami buat masa ini. Semoga senantiasa selaras dengan percaturan Allah dan mendapat berkat dariNya.

Dan, si kecil ni lah peneman weekdays umminya. Bergolek, menendang, menguis dan segala bagai nak beritahu kewujudan dia waktu ini. Semoga kamu menjadi anak yang baik, aminnnnnn...

esok tunggu Abi balik, pastu kita balik Raya k!

fiey ahmad
SELAMAT BERKORBAN..
EIDUL ADHA...