IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Friday, January 21, 2011

Allah itu KASIH

No comments:
Tiada kata ataupun ucapan yang mampu disusun dan ditutur bagi menterjemahkan rasa syukur pada DIA yang Esa..


Terkadang malu amat..Segan amat..


Dengan segala dosa dan titik hitam dahulu kala dan kini, DIA terus mencurah nikmat kasih sayang belas ehsanNYA...


Terasa doa didengari, terasa diri masih dipantaui, terasa dikasihi..


Tapi tetap juga malu, 


Kerana masih berjiwa kotor, berkelakuan buruk,


Menerima jauhhhhh lebih hebat daripada memberi yang terlampaulah sedikit..



Tuhan,
Alhamdulillah..
Segala Puji UntukMU..


fiey ahmad
ayuh sama-sama berdoa ya..

Thursday, January 6, 2011

Tuntutan :Sesuatu yang dituntut..(1)

3 comments:
Hari ini hari khamis 6 Januari 2011. Entri pertama untuk tahun ini. Sedih dan kecewa juga melihat laman sendiri tak terusik, tapi keadaan, masa, dan peluang kurang berpihak pada saya walau banyak amat tersimpan dan teringin dikongsikan. Takpe-takpe, sementara ada peluang ni, akan saya gunakan sebaiknya, dan didoakan agar bermanfaat buat sahabat dan teman dan saya cuma berhajat sedikit pada tempiasnya; berkat dan redha dari Allah.



Minggu ni adalah minggu kedua saya mula belajar scrub dengan seriusnya..Serius tau.!! Dan hati saya tak putus-putus memanjat syukur pada Allah untuk peluang-peluang yang DIA berikan, dan rasa tak terucap bergunung terima kasih buat yang memberi peluang dan tunjuk ajar. Dan secara hakikatnya, tak sememangnya mudah untuk kali pertama, malah tak mudah juga untuk kali kedua ketiga. Apa yang penting ada rasa ingin untuk memperbaiki diri di samping menimba dan memanfaatkan ilmu Tuhan dengan sisa usia yang ada.

Di alam pekerjaan ini bertambah-tambah yakin saya bahawa PELUANG itu secara ‘solidnya’ milik Allah.  KUN FAYAKUNN..Kalau DIA katakan “Aku izin”, maka jadilah ia, dan tiada manusia berhak menafikannya. Besar ertinya dua patah perkataan ini buat manusia seluruhnya, dan semoga kita tergolong di kalangan orang-orang yang DIA lindungi.

Hari ini saya diberi peluang belajar Orthopaedic surgeries secara dekat. Double scrub untuk kes Removal of Implant (plate and screws) dan ACL (Anterior Cruciate Ligament reconstruction). Ohh, hari ini tak tipu punya berdebar. Semua gugup tu bertumpu pada cardiac output yang berganda-ganda dek kerja keras pengepaman otot-otot jantung.

Huhu, untuk Removal of Implant boleh lagi mengawal perasaan gugup itu, tapi dah part ACL tu yang cuak amat. Dikelilingi instrument yang macam nak buat rumah tu buat rasa ketar lutut betul, terasa cuak macam lutut saya yang nak dibaikinya.

Amazed.
Impressed.
Stunned.

Tiga perkataan english untuk menggambarkan rasa kagum saya terhadap akal manusia. Dengan manipulasi ilmu dan teknologi, akal manusia jelas meletakkan manusia itu makhluk Tuhan yang amat unik dan istimewa sekali. Arthroscopy (teropong bahagian-bahagian sendi) membolehkan kita meneroka ciptaan DIA dengan jelas, dekat dan penuh rasa takjub.

Subhanallah..Subhanallah..Subhanallah..

Betapa Allah itu Agung dalam penciptaan manusia bersama akal pinjamanNYA..Berada secara dekat dan menyaksikan kejadian tubuh makhluk bernama manusia buat saya rasa takjub pada DIA, sangat hebat..sangat-sangat hebat. Lebih hebat perasaan itu berbanding kagum saya pada manusia kerana Allah itu Pencipta Agung dan teramat agung. "Ayat-ayat" Nya teramat luas dan menakjubkan..

Menyaksikan lutut dibuka, di 'drill', diketuk, digodek-godek, serius membuatkan saya seriau. Buat kali pertamanya saya rasa seseriau itu sebab semacam dapat rasa kaki saya yang digodek. Entah berapa kali saya tersentap sendiri saya pun tak tahu.

Tapi cuba sedayanya menahan nafas dan ketar di lutut demi TUNTUTAN kerja. Saya cuba menyedarkan diri, saya tak boleh lemah, tak boleh lembik-lembik walaupun ada terasa potensi 'pengsan' itu mungkin terjadi kalau saya ikutkan perasaaan seram sejuk tadi. Huhu, mungkin sedikit exxaggerative di situ, tapi itulah bahasa nak digambarkan rasa saya tadi.

Alhamdulillah, semuanya berakhir dengan baik dengan lutut yang masih menampung saya..hihihi..Pengalaman berharga buat saya. Setiap hari dan setiap perkara itu berharga untuk saya (ayat nak wat sedap hati sokmo, huuhuhu).

Tuntutan kerja di persekitaran sebegini amat menuntut korban. Contohnya, nak wat elok lutut orang lain, lutut sendiri yang kena korban nak kena diri lama-lama. hehehe.
Tuntutan kerja juga menuntut kita untuk sentiasa mensediakan diri untuk belajar dan meletakkan diri kita di tahap 'sentiasa ingin perBAIKi diri'.
Tuntutan kerja menuntut kita menyesuaikan diri kita dengan orang sekeliling kita, ahli kumpulan kita ; surgeons, anaests, nurses, ttts, general workers dan lain-lain. Bukan mudah tapi mesti dan boleh buat..(positif fiey positif, yeahhh) =)
Tuntutan kerja kadang-kadang menuntut kita kerja lebih masa, makan masa sendiri dan keluarga.

Itu hanya sebahagian daripada tuntutan kerja..dan rasanya lebih banyak yang belum tersenarai. (bukan nak takut-takutkan sesiapa tau, hanya sekadar realiti kerja yang mungkin sedikit sebanyak boleh membantu dalam persiapan menrjah ke alam kerja mungkin =) ..)

Kalau fikir-fikir, penat kan kerja ni, yang kadang-kadang menuntut lebih daripada yang kita sendiri terima, tapi jika kita mampu melihat sudut sisi yang lebih cerah, kita pasti terasa hikmah berlapang dada itu. Lillahi taala, antara pemujuk efektif tau.


fiey ahmad
harus kental..!!