IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Monday, June 7, 2010

Tribute to Palestin

No comments:
Doa Dari Kita..Untuk kita dan Umat Seluruhnya


Ayuh, sama-sama kita amalkan, hayati dan semoga tertanam kuat di hati kita

untuk GaZa dan umat Islam seluruhnya





 Surah Al- Fath (ayat 26-27)


إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ
لتَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً[26

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِكَ فَتْحاً قَرِيباً[27 

26] (Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) - perasaan sombong angkuh secara Jahiliyah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada "Kalimah Taqwa", sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan "kalimah Taqwa" itu serta menjadi ahlinya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

[27] Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah mengangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Ia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunya).



 Surah Yunus (85-88)

فَقَالُواْ عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ[85

 86]وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ 

87] وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتاً وَاجْعَلُواْ بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

وَقَالَ مُوسَى رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأهُ زِينَةً وَأَمْوَالاً فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى 
أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُواْ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ[88



85] Lalu mereka berkata: "Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas.

[86] " Dan selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari angkara kaum yang kafir".

[87] Dan (setelah itu), Kami wahyukan kepada Nabi Musa serta saudaranya (Nabi Harun): "Hendaklah kamu berdua mendirikan rumah-rumah di Mesir untuk menempatkan kaum kamu, dan jadikanlah rumah-rumah kamu tempat sembahyang, serta dirikanlah sembahyang di dalamnya; dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman (bahawa mereka akan diselamatkan dari kezaliman Firaun dan kaumnya)".

[88] Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini. Wahai Tuhan kami! (Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga menjadi keras membatu), maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.
 

Wednesday, June 2, 2010

Laknatlah ke atas Zionis..!!

No comments:
Zionis makin kejam..Semakin hari semakin kejam..

Zionis gah melangkah tanpa secubit pun merasa bimbang dan gerun pada sesiapa..PBB??OIC??

Tidak ada satu kuasa besar pun mampu mencuit mereka...


Hari ini mereka dengan begitu tegar menyerang kapal-kapal yang dipenuhi bantuan-bantuan kemanusiaan untuk GAZA, menembak dan membunuh sukarelawan dengan alasan mereka hanya menyerang balas tembakan yang dimulakan oleh pihak kapal, Mavi Marmara..Hingga 16 orang terbunuh, ramai yang tercedera..Dan  kini, anak-anak kapal itu sedang ditawan manusia-manusia kejam itu.

Butakah kita?

Pekakkah kita?

Jika kita menyaksikan ketidakmanusiaan ini tanpa berasa apa-apa. Jika kita mendengar berita cerita tentang peristiwa ini tanpa berasa apa-apa..Ataupun kita langsung tidak tahu menahu apa sebenarnya yang dikecohkan orang ramai dan media pasal Palestin hari ini...Naudzubillah..

Usah biarkan sikap KETIDAKPEDULIAN kita membuta dan memekakkan kita, atau lebih teruk membutakan hati kita daripada peduli dan ambil tahu tentang perkembangan Islam di sudut dunia lain.

Kita harus peduli.
Kita harus berbuat sesuatu.



Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran hendaklah  dia mencegahnya dengan tangan, siapa yang tidak mampu, cegahlah dengan lidahnya dan siapa tidak mampu dengan lidahnya, cegahlah dengan hatinya, yang demikian itu adalah selemah-lemah iman” .(Riwayat Muslim)




Ismail Haniya, Pemimpin Hamas Palestin  lantang berkata:

"kita menunggu bantuan daripada kapal-kapal itu tiba..Andai mereka tiba, maka itulah kemenangan bagi kita..Sekalipun bantuan itu gagal tiba kepada kita, kita masih jua menang, kerana ketika itu dunia akan melihat lagi kekejaman Israel itu..!"



Wahai umat Islam khususnya,

Usah sekali-kali biarkan KETIDAK PEDULIAN menguasai kita dan jiwa kita. Usah biarkan DUNIA menutupi mata hati dan ihsan kita. Usah biarkan KEHIDUPAN kita hari ini menjarakkan persaudaraan seakidah kita..

Tingkatkan senjata ampuh kita berupa doa setinggi-tingginya pada Sang Penguasa dunia, kerana kita cukup yakin pada KUN FAYAKUN kerana Allah satu-satunya yang membenarkan setiap sesuatu itu berlaku.

Laungkan Qunut Nazilah....Tanamkan 'Kebencian' sedalam-dalamnya buat Israel serta kezalimannya, agar tertunai hak kita sebagai saudara, agar kita sentiasa mengingatkan jiwa dan hati kita bahawa seluruhnya kita tidak pernah menyetujui kezaliman bukan hanya apa yang berlaku di Palestin, malah di seluruh dunia pastinya..





Layarilah web berikut untuk terus mengikuti perkembangan semasa di sana.


fiey ahmad
andai kita di tempat mereka, bersediakah kita?