IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Saturday, January 30, 2010

Madah Imam Shafie

1 comment:
 Aku mencintai sahabatku segenap jiwaku,
Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan jiwaku,
Yang menjaga nama baik aku semasa aku hidup dan selepas aku mati,
Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan,
Kerana aku akan merasa senang,
Semakin ramai kawan, semakin aku percaya diri,
Aku selalu berharap mendapat kawan yang sejati, 
Jika aku dapat,
Aku ingin setia padanya
~Imam Shafie~

Thursday, January 28, 2010

Mentor-Mentee Program

2 comments:
Setiap sesuatu itu pasti ada baik buruknya, hati yang menilai dan menapis apa yang ingin di pahatkan di ingatan, di tafsirkan pada perbuatan.

Prof U Maung Maung

Seorang professor daripada Myanmar, kembara ke UIAM, Kuantan ini atas tiket jemputan untuk berada di sini selama 2 tahun. Bermakna menjadi lecturer Nursing bermula 2009 sampai 2011 agaknya.

Tak sedar pun sebenarnya beliau adalah pengganti Sr Asyikin Shariff sebagai mentor saya..Hish, teruknya saya ni..Rupa-rupanya hari ni da kali kedua perjumpaan kami 'mentee' bersama beliau, tapi ini first time saya..Hikk..


Tuesday, January 26, 2010

Ingatan Daripada Al-Quran

No comments:

~Biar jiwa diam berzikir berfikir, biar akal telus menilai, biar iman tulus mendidik diri~

Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi; dan ketika berlakunya hari kiamat, pada saat itulah ruginya orang-orang yang berpegang kepada perkara yang salah.





fiey ahmad
hati yang sentiasa perlu diingatkan

Monday, January 25, 2010

Jangan Malas, fiey..!!

No comments:
Pejam celik, pejam celik..esok dah start mid sem exam..huhuhu...

Bak kata-kataku kat Ria, "time belajar kat Nursing ni lah time paling teruk aku study.huhu"

HUrmmm, kenang-kenang kembali, setiap episod perjalanan dalam hidup kita ini amatlah unik walau apa pun ia..Mungkin tak banyak yang saya pelajari daripada silibus dan buku-buku tebal sepanjang hampir 4 tahun ni, tapi amatlah banyak perkara yang saya belajar tentang hidup, kehidupan dan erti hidup..

Elemen lain yang terpahat di diari perjalanan.


  • Rasa tanggungjawab

  • Respect first to be respected

  • Perit berjuang

  • Cinta & Pengorbanan

  • Ukhwah dan Persahabatan
Sesungguhnya saya terima bahawa saya bukanlah role model terbaik buat adik-adik dan sesiapa, tapi saya cuba berusaha terbaik apa adanya saya untuk 'lebih memberi' di setiap adanya saya..

Nilaian di mata manusia perlu jadi ukuran demi mencari nilaian tinggi di sisi Tuhan

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”

[Al-Baqarah 2: 216]



dengan lafaz Bismillah, saya teruskan langkah mencari matlamat hidup ini..



fiey ahmad
huhuh..kemon, fiey!!

Tuesday, January 19, 2010

Silakan, wahai sahabat..

4 comments:
~ andai setiap langkahmu itu menyalur setiap niat baikmu, silakan, wahai sahabat!!~




Buat sahabat di hati dunia akhirat..
Terlebih didahulukan ucapan maaf penuh kasih sayang buat kalian semua. Andai ada tingkah langkah saya, ucap kata-kata, mimik dan gerak anggota badan yang mencorakkan kesan guris di hati kalian. Sungguh, aku bukan manusia sempurna.

Saya sekadar bercakap dari hati agar samapi ke hati kalian semua, insyaALLAH, itu harapan saya pada Sang Pemilik segala hati-hati kecil ini.

Andai setiap gerak langkah dan tingkah kalian bersama justifikasi inginkan ke arah lebih baik, silakan...!

Andai setiap gerak langkah dan suara kalian bersama nilaian jiwa dan akal yang cintakan redha ALLAH, silakan...!

Andai setiap gerak langkah dan keputusan kalian bersama renungan KESAN akan datang yang bermanfaat, silakan..!

Andai setiap gerak langkah kalian itu bersama dengan kesepaduan hati meningkatkan martabat dan nilai Islam, silakan..!

Andai setiap gerak langkah dan pemikiran kalian bersama dengan kesedaran semua tentang betapa pentingnya nilai Islam dalam kehidupan, silakan..!

Andai setiap gerak langkah dan laungan kalian tidak bersama-sama kebencian, hasutan, kata-mengata, dan segala macam musuh jiwa-jiwa Muslim, silakan..!

Andai setiap gerak langkah dan usaha kalian akan membawa kepada kebangkitan lebih ramai Muslim yang akan berjuang untuk mempertahankan Islam di kala dunia makin menuju ke akhirnya ini..silakan..!



Silakan, wahai sahabat..Islam telah lama menunggu kebangkitan hati-hati yang cinta padanya, yang sanggup berkorban apa saja untuknya, yang sanggup mencari kebenaran demi memeliharanya, yang sanggup meletakkan diri serendah-rendahnya demi kemuliaan Islam..Islam pasti bangkit suatu hari nanti bila mana hati-hati umat Islam kian sedar bahawa mereka punya tanggungjawab yang lebih besar daripada sekadar hidup du muka bumi Tuhan ini.




Doa Rabitah buat semua hati-hati yang menjunjung Islam

اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وَتَوَحَّدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيعَتِكَ فَوَثِّقِ اللهمَ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَّهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَئَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لا يَخْبُو وَاشْرَحْ صُدُورَهَا بِفَيْضِ الاِيمَانِ بِكَ وَجَمِيلِ التَوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاحْيِهَا اللهم عَلَى دِينِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ المَوْلَى وَنِعْمَ النَصِيْرِِ 
 

Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan
Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayaMu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela



 ~Apapun niat kita, apa-apa pun langkah kita, Allah sebaik-baik Penilai..Moga Rahmat dan Keampunan Allah sentiasa untuk kita~

fiey ahmad
aku hanya makhluk kecil yang inginkan Islam kembali di hati Muslimin Muslimat

Monday, January 18, 2010

Belajar untuk Rasa Bertanggungjawab..!!

No comments:
~Kosong~


Sudah beberapa hari tangan cuba untuk menulis..Tapi kosong..

Terlalu banyak perkara bersarat di hati dan di jiwa..Tapi tak mampu diterjemahkan ke papan kekunci ini..

Sangat berdoa dan berharap pada ALLAH, beri petunjuk dan kuatkan hati masing-masing untuk lalui jalan yang tidak mudah ini.

Tajuk post itu sememangnya original di situ. Pengisian asalnya bukan begini. Malah, jauh sekali begini.

Tapi,
masih boleh di guna pakai untuk menyalurkan rasa hati ini di waktu ini.

Sahabat-sahabat dan adik-adik yang saya sayangi dunia akhirat kerana ALLAH,
Ingatan buat diri sendiri dan sahabat-sahabat dan adik-adik yang dicintai..
 
Belajar Untuk Rasa Bertanggungjawab..!!

Atas setiap tingkah dan tindakan kita
Atas setiap tutur kata an ucapan kita
Atas setiap gerak langkah kita
Atas setiap niat dan tujuan kita

Sesungguhnya Allah sedang berbicara dengan setiap daripada kita..Nikmat, ujian dan ingatan disertakan sekaligus..Allah pertanggungjawabkan kita dengan TANGGUNJAWAB sebagai KHALIFAH..Setiap individu Muslim itu adalah khallifah dan bertanggungjawab.

adamkhalifah.JPG
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” (Al-Baqarah 2: 30)


Pantas ingin dibicarakan...Redha ALLAH matlamat utama kita.

Penuhi setiap genap ruang di jiwa dengan KASIH SAYANG kerana Allah, kerana kasih sayang itu pasti tanpa syarat..Tanpa syarat siapa orangnya, apa latar belakangnya, apa kisahnya, apa lakunya..

Kasih sayang tanpa syarat ini memandu BENCI pada 'perlakuan'nya, pada 'tindakan'nya, bukan pada PELAKUnya..

Kasih sayang ini mengundang rasa 'sakit' yang amat di hati, menambah 'berat' bebanan di dada tapi pasti ketemu KETENANGAN di akhirnya.

Matlamat tidak akan pernah menghalalkan cara..Tak kan pernah...!!

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut akibat apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (Timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” [al-Room 30: 41]


Kembali pada Allah.., dengan sepenuh Kasih Sayang
dan,
Belajar untuk Rasa Bertanggungjawab..!

Friday, January 15, 2010

Ku pohon Maaf, Sahabat

No comments:
Sahabat,
Tiada kata indah yang mampu diungkapkan, tiada kata bermadah mampu ku susun, buat menyampaikan rasa hati. Sesungguhnya rasa bersalah menghuni hati, sejak dulu hingga ke saat ini..

Sahabat,
Berulang kali ku sakiti hati kamu, sama ada sedar ataupun tidak sedar, sengaja mahupun tidak sengaja...Terkadang saya malu mengimbas kembali rakaman luka yang ku hadiahkan buat kamu, sedang kamu setabahnya bersabar, menerima dam melayan aku sedaya kamu. Hati ini rasa terhiris dek ribuan sembilu runcing kerana menyakiti kamu..

Sungguh..itu bukan inginku.
Rasa di hati Allah sahaja yang tahu

Sahabat,
Doaku buatmu,
Semoga sentiasa di bawah lindungan Rahmat dan Kasih Sayang Sang Rabb...
Agar sentiasa tenang hati kamu, sentiasa mudah jalan untuk kamu..
Semoga cepat sembuh, luka luaran dan juga luka di jiwa kamu
Semoga kamu dikurniakan segala kemudahan dan yang terbaik untuk kamu..
Tiada ucapan lain ingin ku bicarakan.
Ku pohon maaf daripada kamu, sahabat.

fiey ahmad
Maafkan aku, sahabat

Tuesday, January 12, 2010

Sekitar Interkuliah 2010

No comments:






Celebrating the differences>>Interkuliah 2010

No comments:
~Game played, friends made..We play and make friends, be happy and enjoy the game..There are lots of thing that can be learned throughout games.~


This is the very last year I involve in Interkuliah Sports Carnival in IIUM Kuantan. Starting from I was in year 1, when Nursing family was less than 100 students, my friends and me tried so hard participating all the games. Luckily, all of us enjoy them well by making some achievements to be proud of.

Netball

First grouping with ALLHS and MEDIC provided us a very tough way to become the winner of the group. Opposing MEDIC was very tough and all sweats were pushed out, where most of my 'teammates' were in the team..You girls were great..

Defeated by Sciences in final game dissappointed me a bit because I thought it would be a very 'fight' game, yet, it was not. I did accept the reality that we were the 1st runner up, and it would be a thing to be remembered, final game needs qualified or experienced umpires..Not to look down Nadiah and And, who were the umpires of the game, but, you girls need to learn lots more yar!!Love you and thank you so much..

I am glad meeting and having you girls as my teammates...Dayan, Aton, Chepon, Azie, Tasneem, Farhah, Nad, Pija, Yan, Ayunizma, Nadiah, Ana, Angg, Hana Miechi, Tipah, Farah, Intan, Munirah, Farhana and whoever has played with me, I thank you all lots for giving me trust to play with all of you and learn so many things.

And our netball team creates lots of achievement inside and outside the IIUM..The utmost thing I am proud of us is our ukhwahh..We never scratch or got scratched by each other, like no others.. I do really appreciate this team spirit. Gonna miss you all friends!

Volleyball

I started playing this game since I was in sem 2 year 2. I used to hold the stigma that volleyball is such a boring game and it is meant for soft lady and gentle man. And obviously, I am totally wrong. Volleyball needs more brain function and emotional stability despite of physical powerness and team works.

Playing with K.Rihe, K.Yana, K.ZAhirah, K.Wani, Jibah, Rehe, Medic Seniors, has given me so much memorable lessons, not merely about games, but also about Trust, Respect, Responsibility, Never Giving Up, and many more. Involvement of staff also teaches me how to play and communicate well with them. Enjoy at par with respect should always be there.

Losing in grouping level in the recent Interkuliah gloomed my day..I felt guilty to my excited and spiritful Nursing teammates. Yet, luckily, I realized that there were great teams in my grouping which were Medic and ALLHS team. They fought well, therefore they deserved it.

Volleybal is my second game and I do love volleyball as much as I love netball..In volleyball, I learn how to be soft yet correct, how to be strong yet accurate, how to be calm yet excited..Wonderful game is it?

Netball and Volleyball. They are two different games and I learned lots of different things from both..

Basketball

I am not meant for this game I think. I had tried to learn playing this game in my 2nd year, and also have my own jersey of basketball, but, it is not really into me..I just can play for fun.

For this interkuliah, it was shocking me that we manage to go to final. Personally, I just aimed for bronze medal. In final, the over-excitement drove us crazy, playing like mad, and we were even not able to 'brake' our body from leanig and pushing the oppenents from Medic team. I was disappointed with myself and what make me feel more depressed was we were playing till Maghrib..Therefore, I promise myself not to play basketbal again, coz I feel basketball is not meant foe me..

To Medic team, you girls are great players. You deserve to win the game and I have no doubt about it. I just would like to seek an apology for the hardship we gave. Hope, those will not affect our Medic-Nurs relationship because I believe we will create a great Health Care team together. Sorry ye for every single things..<3

To all other games..

Congratulations to all the athletes. Winning or losing is never the first thing to look upon, the 'other' things that developing us are those to be highlighted. Strengtening the brotherhood and sisterhood, knowing each other and so many more..


Last night, IIUM Kuantan Interkuliah Sports Carnival 2010 was officially closed. The ceremony was held at auditorium of Kulliyyah of Pharmacy attended by Tn.Hj Azmi, Ust. Ali, Bro. Danial, Bro Asri and ahtletes from all 6 KBS. It was a wonderful ceremony. Yet, my heart was not there..

That was the only closing ceremony I have ever attended without bringing along my heart and my love of sport there. Initally, I intended not to go, nowever, thinking if it would be my last interkuliah, I forced myself to show up. Arrived nearly 9pm.

Starting with "Raja Lawak' slot by mr Prog Manager, 'Forum Perdana' and tazkirah by Ustaz Ali, inspiring words of wisdom by Tn.Hj Ismail, multimedia presentation and prize giving ceremony, soothing a bit of my uncomfort feeling. Sciences is the overall KBS champion..Congratulations..Necessarily, I need to enjoy the closing bacause it would be my last closing ceremony of intekuliah in IIUM, Kuantan.

My dear brothers and sisters..
Special Thanks to  all the supporters..We are not alone..~Berlapang dadalah~
Sorry for everything and I just never intend to hurt anybody. For those who win, winning is not everything, for those who lose, losing is never mean nothing..It is always a part of Sunnatullah...~From Him we come and to Him we return~

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”

[Al-Baqarah 2: 216]


fiey ahmad
Gonna miss these moments

Sunday, January 10, 2010

Genap Setahun Pemergianmu, wahai Ayah....!!

3 comments:
~9hb Januari 2009~

 Ayah bersama cucu sulung, Esyah dan no.2,Angah (Ara)

Mengimbau kembali tarikh setahun yang lepas itu cukup mengharukan hati kecil ini..Rentetan peristiwa itu masih terasa segar di ingatan seolah-olah semalam baru Ayah pergi mengadap Ilahi..

8hb Januari 2009

Hari saya berjalan seperti biasa. Pergi ke kelas pagi itu dengan senyuman..Baru 2,3 hari lepas dapat call daripada arwah Ayah, bercakap pasal laptop dan tudung dan lain-lain..Terasa juga kelainan di corong telefon itu,arwah Ayah lebih banyak diam, PAUSE tiba-tiba di kala tengah bercakap, tapi hati mana yang nak mengiyakan kelainan itu pada waktu itu.

Hari itu saya ada clinical skill lab pagi itu, dan saya berpeluang dapatkan link dengan akak Staff nurse yang jaga lab itu untuk order 'automatic BP set' untuk arwah Ayah..Dulu, pernah beliau minta, dan memang niat di hati saya untuk hadiahkan untuk beliau.

Hari masih lagi seperti biasa, malam itu aku ke usrah bersama kawan-kawan..Dengan Muni, K. Fidah dan juga Diana. Dan satu cerita yang dikongsi oleh K.Fidah untuk difikir-fikirkan adalah tentang sahabat beliau dan ayahnya.Lebih kurang begini ceritannya..

"Ada sorang kawan akak ni, dia ada masalah dengan ayah dia..Dia berasa hati dengan ayah dia hingga dia berdendam dan tak nak cakap dengan ayah dia..Halnya ialah dia sangat terasa bila ayah dia kahwin lain dan semaca mengabaikan mak dia.. Dia selalu ckaap marah-marah pasal ayah dia, dan akak tak tahu nak nasihat macam mana.

Sebab bila nasihat, dia kata "kamu tak rasa, kamu tak paham perasaaan ni"..Akak rasa tak tahu nak cakap apa kat dia, sebab dia ada background agama yang baik an dia sanagt rapat dengan ayah dia sebelum  ni.."

Kami tekun mendengar..Dan kata-kata lahir daripada hati saya waktu itu sebaiknya saya terjemahkan melalui kata-kata..

"Urmm, K.Fidah..Memang bukan mudah menerima kata-kata daripada orang yang tak senasib dengan kita dan sememangnya tak sama..Ayah fi baru je kahwin dengan mak tiri fi 5bulan lepas, dan masih bukan mudah untuk fi terima semua itu, sebab fi ni bukan senang nak terima orang baru dalam hidup fi.

Tapi, untuk Ayah, fi fikir itu pasti yang terbaik untuk Ayah waktu itu sebab pasti ada sebab kenapa Ayah kahwin dan pastinya Ayah ada teman untuk bercakap dan berkongsi rasa..Untuk kebahagiaan Ayah, kita telan rasa sakit itu, yang penting Ayah bahagia..

Fi tak arif sangat, cuma fi nak minta K.Fidah tolong sampaikan pada kawan K.Fidah,

*Kita tak kan pernah dapat pilih ayah kita siapa..Yang kita boleh pilih ialah Cara Kita Layan Ayah kita..

*Kalau kita nak marah ayah kita sebab sedikit menda yang tak puas dek hati kita, cubalah fikir sekejap,apalah sangat perkara itu jika dibandingkan dengan pengorbanan ayah sedari kita lahir..sangatlah kecil..

*(ayat last saya) Layan lah baik-baik ayah kita, sebab kita tak pernah tahu bila dia akan pergi, bimbang tak sempat nak buat apa-apa.."

Habis usrah kira-kira 10 lebih. Ke bilik Pija jugak malam itu sekejap. dan saya harus pulang untuk bersiap ke Kenyir esok, program ARC..Tapi hati saya berat malam itu, tak terasa 'feel' nak mengemas barang. Biasanya awal-awal da siap ni.

1150 malam..Panggilan daripada Cikwan merentap jantung saya..

"Fiey, doakan Ayah..Ayah ada kat kecemasan sekarang. Tadi jatuh lepas main futsal..Cikwan nak ke sana ni" Panggilan dimatikan.

Allah...!!!  Luluh segala..

Lembik lutut saya memikirkan kemungkinan selepas ini..Tak tertahan takungan air mata, mengalir tiada hentinya. Berkali-kali saya cuba call adik, abang, kakak, dan sesiapa saja waktu itu..Sahabat-sahabat Nursing sudah mula risau dengan keadaan saya..

Saya call mak tiri saya, katanya ayah masih di bilik kecemasan. Saya call Nor, tak dapat. Saya call Luqman (adik no2 saya).."Hakim, ayah kat emergency, doakan ayah ye..".."InsyaALLAH", jawabnya dengan terpinga-pinga..

1230 malam itu, Omar call..

"Fiey, doakan Ayah ye.. Doakan 'arwah Ayah' ye....".................Saya melutut...tak tertanggung rasanya..

"Sabar, fiey..Jangan nangis ye..Kita kena redha kan Ayah pergi..". Omar pujuk lagi..Saya hanya mampu menggigit tuala kecil untuk tahan...Allah, berat benar rasanya..

Segera saya bersiap untuk pulang..Tak kira, malam itu juga saya harus pulang..Terima kasih tak terhingga buat sahabat di sisi dan juga meneman pulang malam itu. Saya pandu sendiri pulang ke Terengganu dengan perjalanan 5jam disebabkan salah jalan ke Gambang untuk mengambil adik tiri saya, Linda..

Sampai di Marang, saya terasa kepenatan yang amat, dan minta Deqma yang drivekan sampai ke rumah..Hujan mengiringi kami sepanjang perjalanan..Menjadi penumpang sebenarnya lebih menyeksakan perasaan saya..

Sampai di rumah, jasad Ayah berada di ruang tamu..Sayu sekali..Sekujur tubuh insan yang saya sayangi di situ tiada nyawanya..Saya peluk dan cium Ayah, penuh kasih sayang buat masa yang masih berbaki di situ..
Yassin dan doa kami hadiahkan buat arwah tidak akan pernah cukup untuk membalas segala pengorbanan dan kesakitan yang Ayah lalui demi membesarkan kami sebelas orang..

Alhamdulillah...Usai semua, memandi, mengkafan, dan mengebumikan arwah..Semoga doa dan cinta kami mengiringi perjalanan arwah bertemu Tuhan yang Esa..

Setahun berlalu

Ayah yang ku cintai,
Ketiadaan Ayah di sini hari sepanjang tahun ini cukup memberi kesan pada hidup anak manja Ayah ini..Ayah, walaupun orang selalu kata anak Ayah ni kuat, tapi hanya Allah je tahu betapa jauh ke dalam lubuk hati ini fi rindu sangat kat Ayah dan Mak..


Ayah, 
Kehidupan belajar fi agak banyak berubah..Semester ketiadaan Ayah dulu merupakan semester paling menyeksakan buat saya..Fi kehilangan langsung semangat untuk belajar. Ayah tahu kan, fi paling gembira bila fi dapat tengok Ayah gembira dengan result fi yang tak seberapa itu, fi paling gembira bila dengar suara Ayah bebel kat telefon setiap kali fi kabo Ayah result fi..Indah sungguh omelan itu, yang kini pasti tiada lagi kedengaran.


Ayah,
Fi nak Ayah tahu, fi sedang berusaha untuk kekalkan prestasi untuk kegembiraan Ayah di sana, untuk berbakti pada semua yang masih ada, dan segala redha dan kebaikan daripada usaha itu kembali pada Ayah..


Ayah,
Fi sedih sangat sekarang, sebab fi rasa banyak lagi menda yang fi tak sempat nak cakap ngan Ayah, nak buat ngan Ayah, nak Ayah ada..
Fi nak sangat cakap fi sayang Ayah sangat-sangat...Terima kasih sangat-sangat atas pengorbanan Ayah.


Ayah, 
Dulu, masa Ayah masih hidup, fi berazam sangat-sangat nak Ayah hadir di hari konvokesyen fi dan nak buat Ayah insan paling gembira hari tu, walaupun fi masih bukan yang terbaik, tapi fi nak jadi yang terbaik di sisi Ayah..Fi nak sangat Ayah tahu tu..Tapi Allah lebih sayang Ayah melebihi kasih sayang fi yang tak seberapa ini..


Ayah, 
Dulu, masa Cikwan kahwin, fi nangis bila Ayah peluk Cikwan, memberi restu pada Cikwan. Fi nangis bukan sebab terharu, tapi sungguh fi nangis sebab fi rasa sedih dan tak dapat nak bayangkan kalau Ayah tak sempat buat gitu kat fi..dan itu pasti terjadi nanti..Ayah, restukan anak Ayah ni..


Ayah, 
Fi nak Ayah tahu fi bangga sangat jadi anak Ayah. Ayah banyak memberi motivasi pada fi dalam bersungguh untuk setiap kerja. Fi kagum ngan Ayah..Hampir semua menda Ayah boleh buat sendiri, meniaga, masak membasuh, bertukang, bersukan dan segala-gala yang lain..


Ayah, 
Baru-baru ni fi banyak kali mimpi Ayah..Ayah di situ tanpa suara. Ayah, fi nak minta maaf sangat-sangat sebab masa Ayah hidup fi tak jadi anak yang cukup baik untuk Ayah. Fi kadang-kadang wat Ayah sedih, cakap kasar ke dengan Ayah, masak tak sedap ke untuk Ayah..Fi harap fi masih ada peluang untuk gembirakan Ayah di sana..Fi doakan setiap kebajikan yang fi lakukan semasa hayat fi yang masih ada ini akan sampai kat Ayah. Dan fi doakan, segala dosa-dosa fi terbuat, tersekat daripada sampai kat Ayah..


Ayah, 
moga Ayah lebih tenang dan bahagia di sisi Allah yang Maha Pengasih.
Fi sayang Ayah.




saya bersama Ayah dan cucu sulung, Esyah

~Ya Allah, tempatkanlah Ayah Mak aku di tempat orang-orang yang Engkau redhai. Sejahterakanlah mereka. Pertemukanlah kami dengan cinta dan MahabbahMU di akhirat kelak... ~

fiey ahmad
fiey sentiasa sayang Ayah.

Saturday, January 9, 2010

Atasi Rasa 'Takut' itu

1 comment:
~Rasa takut tidak akan pernah membenarkan kamu melangkah selangkah lagi untuk kamu tahu apa ada di depan kamu.Push your limits~

Baby Elephant Syndrome..Saya pasti sahabat-sahabat saya pasti tahu apa maksud frasa ini kan..Dalam talk by Ust Hasrizal di malam pembukaan CAMRPO baru-baru ini juga ada menyebut tentang ini...Rasa ketakutan yang kita 'instil'kan sejak mula, membekukan kita, menyekat langkah-langkah baru kita untuk meneroka pembaharuan..

Dalam Game

Sejak daripada Sukan IPT Pantai Timur 3 minggu lepas lagi, dan Interkuliah ini berulang kembali..Bila mana rasa takut menguasai diri, terbang segala skil-skil dan kekuatan yang kita ada selama ini..Rasa takut itu menutup segala lubang kesungguhan kita..

Sungguh, saya bukan orang yang reti segalanya, saya cuma ada kesungguhan dan rasa ingin bermain yang sangat kuat..Coz, I will learn lots while playing games..It is more than a game..For me, it is too far beyond that..

Di final netball, adik Farah 1st year kata "Takutnya saya...kenapa k.fiey ni confident sangat...??"

Saya senyum je..."Tak de pe pom untk ditakutkan.."
Tapi dalam hati Tuhan je tahu..Bohong kalau kata saya tidak pernah takut, tak pernah cuak, tapi apa saya praktikkan

"Dont be afraid what you got to do is to do your best..Never look up people and never look down them, play your game..."

Dalam Kehidupan Realiti

Konsep yang sama..Atasi rasa takut untuk mencabar kemampuan diri..Anjakkan diri sendiri tinggi setahap demi setahap tanpa lupa , kita masih hamba..

Usah takut ke depan, memberi pandangan, melontar soalan, menyumbang idea..
Maknakan diri kita untuk orang lain..Kerana "Kita di sini membawa makna"

fiey ahmad (http://fieyahmad.blogspot.com/)
ptg ni final basket..

Thursday, January 7, 2010

Muhasabah Cinta

No comments:


 
Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu




P/S:

Syahdu mendengar lirik lagu ini..Terasa kerendahan hamba dan betapa kita hamba terlalu bergantung pada ALLAH yang Agung ..

Dan pastinya, kita sering terlupa untuk bersyukur untuk setiap yang ALLAH kurniakan untuk kita. Kita seringkali hanya tersedar untuk menghargai pabila hanya nikmat kurniaan itu ditarik balik daripada kita kan..

No wonder banyak sekali manusia hari ini menderita penyakit jiwa malah mental juga dek kerana hilangnya hati berjiwa hamba..Kehilangan itu pastinya melontarkan jauh rasa 'kebergantungan' manusia pada Pemilik Segala Jiwa..

Pernahkan kita berasa rasa putus asa yang emmbuatkan kita pejam mata di malam hari dan celik mata di siang hari hanya untuk 'apa-apa je lah hari ini'..

Pernahkan kita sehari suntuk untuk itu kita habiskan hanya untuk berfikir tentang kita dan kehidupan dunia kita, jauh sekali untuk berfikir 'apa kata Tuhan tentang aku hari ini'..Sungguh, saya jua manusia lemah..

Sekalipun tiada perang berhunuskan senjata dan kekuatan fizikal, jihad kita kini adalah untuk melawan nafsu dan keinginan kita yang terlalu bersifat Self Centered..Jika kita manusia yang punya kekuatan Percaya Pada Janji Tuhan Itu Benar, pasti akan ada yang lebih baik untuknya hari ini..

Sesungguhnya, kehidupan kita bukan hanya sekadar kita..

Renung-renungkan bersama..

fiey ahmad
Kita makin Terjauh.

Kiambang bertaut

2 comments:



~Tampak lembut dan mudah dirosakkan BILA SENDIRIAN,  namun utuhnya terletaknya di bawah permukaan air itu, akarnya KUKUH dan saling menguatkan~


Kita tak kan pernah kuat bila sendiri.

Kita tak kan pernah berjaya bila sendiri.

Kita tak kan pernah bahagia dan senang bila sendiri..

Di kala saat ingin jatuh, ingin dipaut tangan yang kuat lagi ikhlas membantu

Di kala ingin tersasar, ingin sekali ada jiwa yang kembali melorongkan langkah..

Supaya aku dapat kembali ke jalan mencari redha Ilahi..
p/s: terkadang rasa terlalu jauh aku di belakang bertatih mengejar perjalanan yang jauh terkedepan..Terkadang rasa ingin kekal seperti ini kerana rasanya inilah aku..Jauh di sudut hati, rasa hati berperang hebat untuk memilih, dan pastinya hatiku memilih untuk kembali pada fitrah..Semoga hati-hati ini tenang..
Sahabat, terima kasih atas kehadiran kamu....

fiey ahmad
ombak di hati

Tuesday, January 5, 2010

Tabahkan Hati, sahabat....

No comments:


~Setiap yang pergi akan tetap pergi, kita yang masih tinggal ini masih ada yang harus kita teruskan demi memperjuangkan matlamat akhir kita**Pulang dalam Kasih dan Rahmat ALLAH~


2hb Januari lepas ayahanda sahabat baik saya, Noor Munirah Awang Abu Bakar, pelajar tahun akhir Ijazah Sains Bersekutu, Optometri UIAM, pulang dijemput ALLAH pada pukul 3.20 pagi..Dan berita itu sampai ke skrin telefon saya pada jan 5.25 pagi..Bangun subuh pagi itu dengan perasaan yang terkejut lagi sayu..Al-fatihah buat arwah..

Usai Subuh, saya masih kebingungan, seperti biasa di tika mendapat berita pemergian orang-orang terdekat buat insan-insan yang rapat dengan saya..Perasaan itu sukar diterjemahkan....T_T

Pagi itu saya turun 'training' basketball bersama yang lain..Tapi hati tetap tak aman. Terasa ingin terus ke Terengganu, berada di sisi Muni. Dan 'call' daripada Nawwarul dan Kay menguatkan lagi saya untuk pulang ke Terengganu. Sejurus selepas berlatih, saya bergegas pulang ke bilik, sarapan, masukkan baju ke dalam mesin basuh an bersiap pulang. Memenadu sendirian. Nekad.

11.20 bertolak dan rasa kesyukuran itu melangit bila mana sangat dipermudahkan urusan perjalanan. 2jam 15min saya tiba di rumah Muni. Waktu itu, hanya mak Muni dan makciknya sahaja yang berada di rumah, selebihnya mengiringi jenazah untuk di kebumikan di Kampung Pulau Manis, kampung asal arwah ayah Muni.

Saya dan Kay sedaya menolong apa jua yang mungkin. Mengemaskan ruang tamu yang selesai digunakan untuk solat jenazah, menyediakan air buat tetamu yang bakal datang dan selebihnya. Sebelum ini, jika tidak mengalami pengalaman ini, pasti saya tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan, dan berada di keadaan itu, niat ingin memudahkan keluarga sahabat itulah yang mengerakkan tangan dan tindakan..

Dan rombongan sahabat daripada UIAM Kuantan juga tiba selepas itu. Saya mendapat kekuatan baru untuk menetapkan di dalam hati saya, saya akan berusaha untuk menghadirkan diri seboleh-bolehnya urusan sahabt-sahabat. Walau tidak menyumbang secara zahirnya, pelukan dan usapan kasih sayang untuk 'ventilate'kan perasaan...

Hak seorang Muslim ke atas seorang Muslim ada lima: menjawab ucapan salamnya, melawatnya ketika sakit, mengiring jenazahnya ke perkuburan, memenuhi jemputan dan mendoakan rahmat (Tasymit) apabila beliau bersin” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Muni sahabatku dunia akhirat...

Sesungguhnya Allah telah menyediakan hatimu untuk ini, dalam sedar mahupun tidak.sesungguhnya kamu sangat tabah di mata kami, namun di hatimu tidak siapa yang tahu melainkan ALLAH yang Pengasih. Tiada apa yang mampu aku janjikan untukmu tapi insyaALLAH, aku ingin hadirkan diri di setiap kamu perlukan aku..Aku bahagia menjadi sahabatmu..Doaku moga ALLAH melindungi setiap derap langkahmu..


 dari kiri (Kay, Jaja, Muni, Fiey, Nawa)

P/s: Muni adalah sahabat sedari Matrikulasi UIAM, kenalan bersama-sama Nawwarul Huda Zulkifli, Nurul Syaza Husni dan Nur Al-Kamaliah..Persahabatan yang tidak pernah dirosakkan oleh rasa iri hati, rasa hati dan sakit hati..Yang ada cuma pada persahabatan ini ialah rasa menerima kekurangan dan kelebihan sesama sendiri, rasa kasih dan sayang buat sahabat tak bertepi dan rasa ingin bersahabt sampai ke syurga..Segalanya mudah dan indah sekalipun pahit yang menjengah...Aku sayang kalian...Moga Allah titipkan cinta dan mahabbah ini selari dengan cinta Allah..



Saturday, January 2, 2010

2009 dan 2010

3 comments:


~Berakhirnya sesuatu sentiasa memaknakan bermulanya sesuatu yang baru~

Minggu terakhir 2009 sangat 'hectic' buat saya..Maka, agak penat, fizikal, mental dan perasaan..

Dan pastinya, penghujung tahun senantiasa mengirim rasa sayu dan terharu buat diri saya bila mana dipejam mata dam mengimbas kembali rentetan peristiwa dan kejadian yang terjadi sekitar 2009 yang baru sahaja berlalu..

Hari ini dah pun 2 Januari..Esok 3hb lusa 4hb dan seterusnya..Masa akan terus berlalu..

ANTARA MANUSIA BIASA DAN LUAR BIASA


Setiap hari, bangun,mandi, solat sarapan, ke kelas@ kerja, lunch, solat, sambung kelas@kerja lagi, balik, makan, solat, makan lagi, solat, rehat, solat, buat kerja sikit, tidur..Rutin harian sebagai pelajar mahupun kerjaya..

Bila tiba weekend, kebiasaannya, ramai yang keluar mencari so-called 'ketenangan' dan 'kedamaian' dan 'melepaskan stress' di shopping compleks, kedai makan dan segal macam tempat lagi. Bila tiba hari-hari penting rekaan dan ciptaan manusia, ramai menjadi teruja untuk meng'imarah'kan hari-hari tersebut supaya tidak terkecuali daripada aktiviti orang kebanyakan..


Hujung-hujung tahun yang menyediakan terlalu banyak peristiwa 'significant' membuatkan ramai manusia teruja.

Cuti Sekolah = manusia berlumba-lumba mencari rezeki (tak tahulah sama ada menampung keperluan hidup ataupun memenuhi tuntutan kemahuan diri menimbun duit dan harta, terserah pada individu masing-masing kan)

Krismas = Ramai yang menyambutnya dengan hati riang gembira tanpa kira apa agama anutan mereka dek boarderless, limitless, wireless dan segala macam less lagi dalam kehidupan mereka. Tak terkecuali ramai juga yang masih keliru dengan hukum boleh ke tak boleh ke (ayuh dan silalah mencari dengan ilmu, gunakan panca indera dan akal kurniaan Tuhan buat manusia, fikir dan hadam, lalu praktikkan dalam kehidupan..Pesanan buat diri ni juga)

New Year = NEW YEAR CELEBRATION..
Selama ini, saya merasakan aktiviti sebegini hanyalah sambutan biasa-biasa sahaja, sehinggalah 2 hari lepas, saya menyedari saya adalah dikalangan manusia-manusia yang ketinggalan dalam kemeriahan sambutan Tahun Baru. di setiap corong radio di setiap stesen radio yang dipasang adik abang saya sepanjang perjalanan pergi dan pulang dari Melaka, hanyalah tentang sambutan NEW YEAR semata-mata.



"ERmm, apa rancangan awak untuk sambutan New Year ni?", tanya si DJ radio.

"Saya nak ke KLLCC la, bang untuk countdown, apa lagi..Tapi mesti sesak jalan kan nanti, tapi tu yang besst tu...", sambut si pemanggil.

Di stesen lain pulak,
"So, where will you hang out tonite countdown, dude?", DJ.

"For sure lah, somewhere provide grand event..."

No wonder why people see NEW YEAR is a big thing not to be missed..To ensure themselves not to be left behind (so-called).

Tak faham..
New Year sangat besar kah di mata kebanyakan orang ini, semalam nak pergi bank Islam dengan Ria pun jalan sesak. Ada masa tu, konon-konon nak pintas ikut jalan Masjid Negeri Pahang tu, sekali, kat situ lah rupanya punca jam teruk tu. Ada event jugak rupanya depan masjid rumah ALLAH yang indah itu..Hmmm..Saya juga manusia lemah, terlalu banyak membuat kesilapan.


Entahla..Hati cukup bercampur -baur.

Namun sedikit terpujuk hati ini, bila tahu segelintir sahabat-sahabat, sekelompok kecil umat daripada UIA (sebahagian aktiviti Campus Dakwah Project UIAM, Kuantan) dan IPT sekitar Kuantan dan juga badan-badan yang berasa bertanggungjawab untuk Islam, keluar memikul bebanan tanggungjawab di malam sambutan NEW YEAR itu. Di tebalkan muka, dikuatkan kaki melangkah, dikentalkan semangat untuk 'mambantu saudara seISLAM'.

Orang ramai lebih menyebut mereka ini meng'ambush' orang ramai di kala malam itu, tapi pada saya itu adalah tanda kasih sayang dan rasa tanggungjawab yang tak berbelah bagi segelintir manusia terhadap saudara-saudaranya. Inilah golongan LUAR BIASA buat saya..

Bukan mudah untuk menyediakan hati dan diri untuk kerja sebegini bukan. Malah saya pun tidak sekuat mereka ini. dan pastinya, ALLAH hanya memilih orang-orang tertentu untuk berada di situ di kala itu untuk menyertainya. Dan saya, sedih menguasai diri....

Doa saya, moga ALLAH mengangakt darjat kalian dek usaha kalian yang outstanding..


MENJENGAH USIA 23 TAHUN

Sesungguhnya angka 23 itu amat besar buat saya yang masih tiada apa-apa pencapaian diri buat orang lain di kala ini. Besar dan berat rasanya perasaan bila mana kita perlu memikirkan lebih jauh dan mendalam dalam setiap langkah yang kita lakukan. Kita akan bertanggungjawab sepenuhnya dengan setiap keputusan yang kita ambil, sekalipun sekecil-kecil keputusan.

Tekadang terfikir, kita sememangnya harus lebih kuat untuk mengatakn YA ataupun TIDAK dalam membuat keputusan, sekalipun ada yang terluka dengan keputusan kita. Barang pasti, tidak akan pernah dapat dipuaskan hati setiap manusia di sekeliling kita ini kerana kita ini tidak pernah sempurna. Hanya mencuba memberi yang terbaik. Terima Kasih sahabt atas usaha Kasih Sayang mu. Sungguh, aku hargai semua itu..

Azam baru..
Selama ini, tidak pernah saya kongsi secara total azam saya dengan orang lain. Lebih-lebih lagi bebrbentuk penulisan sebegini. Tapi kali ini, saya memilih untuk berkongsi di sini supaya saya akan lebih tegar mengingati segala cita-cita dan impian memenuhi azanm saya~MEMPERBAIKI DIRI KE ARAH LEBIH BAIK
Saya berharap dapat:
  1. Solat di awal waktu
  2. Lebih mendekati Al-Quran
  3. Perbanyakkan pembacaan buku-buku ilmu tarbiah dan pengetahuan
  4. Memaksimakan amalam 'memberi'..
  5. Tingkatkan doa dan pergantungan kepada Sang Pemilik Segalanya..
Mungkin sahaja biasa-biasa sahaja. Namun, saya berharap dan pasti kesannya pasti luar biasa buat saya jika saya mampu meng'istiqamahkan diri untuk ini..Doakan saya ya!!


fiey ahmad
23 tahun 2 hari
http://fieyahmad.blogspot.com