IIUM Nurse Bloggers

Ex-IIUM Matric

Kebun Ilmu

Ustaz's note

Ayat-Ayat Cinta

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
[Al-Baqarah 2: 216]

Sahabat Blogger IIUM

Mardhtillah Matlubi

~ I wish I could make people smile and make them know how beautiful life is. Just a plain me, seeking His bless worldly and hereafter.~

Total Pageviews

Wahai Rasulullah...

Ingin ku susuri denai hidup mu, ya Rasulullah
Izinkan aku mencintai mu
Izinkan aku merinduimu

Selawat dan Salam yang setinggi-tingginya ke atas mu
Wahai Kekasih Allah..

Sembang Hikmah

~Demi Masa~

"Demi Masa..Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian..Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran" Berapa banyak lagi masa yang bersisa untuk kita??
Powered by Blogger.

Daisypath - Anniversary

There was an error in this gadget

Monday, August 31, 2009

Mengejar Dunia untuk Akhirat

No comments:

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda,

"Barangsiapa yang mengejar dunia dengan tujuan tidak meminta-minta, dan dengan tujuan menjaga anak dan isterinya daripad memakan harta curi, harta samun dan sebagainya, dan dengan tujuan menjaga hubungan dengan jiran tetangga, dia akan bertemu dengan Allah di akhirat dengan wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama"

~Tundukkan Hati-rahsia keikhlasan hidup di dunia fana~
-tulisan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat & Annual Bakri Haron~

Hadis di atas adalah untuk membetulkan pahaman sesetengah orang yang menolak harta dunia, sedangkan tidak semua urusan dunia itu membawa keburukan pada umat manusia.

Sesungguhnya, saya berpegang kepada Setiap Sesuatu itu Bersebab dan datang bersamanya dua kesan; POSITIF dan NEGATIF..Kesannya itu amatlah bergantung kepada penerimaan dan cara fikir seseorang mengenai sesuatu.

Gaji..It has been a controversional issue in Nursing, Malaysia since there is Degree in Nursing program was introduced. Macam-macam dah cara isu ini diperbincangkan, hala tuju masih lagi kabur berkabus..huhu..Namun, ada perkara POSITIF yang boleh dipandang, boleh diambil kira.

Quote dari kata-kata Mdm Ho, senior lecturer dari UKM yang mengajar kami Intensive Care in Critical Care Unit.

"Please my dear student, please think,, what make you deserve that salary you requested? there is long way to go in Nursing. If you perform well, people cannot deny your rights.But first, you have to prove to them. Prove to them with your kindeness, skillful, knowledge...."

antara ayat yang terkesan di benak ini oleh Madam Ho lagi,

"our hands save, and out hands kill..remember always, there is always observer watching us,whatever and whenever.."~Mdm dengan penuh semangat dan gaya 'second finger pointing up'..

Sahabat2 yang dikasihi selalu,
Gaji memanglah perkara penting untuk di ambil berat, tapi bukanlah perkara utama untuk dibawa ke gelanggang. It takes time to make changes, and it is us who need to lead the changes by bring forward the good things. Nursing is a very noble profession on earth, yet it can be the worst too, depending on us who are in it. Be patient and be passion. Soon, Insya ALLAH, good changes will take place.Kejar dunia untuk akhirat. Tanamkan niat di hati, setiap langkah dalam pejalanan kita adalah untuk mencari redha Allah, dunia akhirat. Dengan niat yang tertanam, kita akan meredhai segala perkara yang datang untuk kita dan akan sentiasa mengusahakan untuk ke arah lebih baik.InsyaALLAH, gaji kita nanti, apa kata sama-sama kita infakkan sedikit peratus untuk jalan ALLAH, pasti ada berkatnya kan..

untuk ingatan buat sahabat dan diri sendiri juga..

Hidup ini terlalu pendek. Entah bila masa kita dijemput kembali. Apakah kita pernah menjawab sejujurnya, seikhlasnya, apakah yang kita cari dalam hidup ini?
Pernahkah kita berfikir sedalam-dalamnya,apakah amal kebajikan yang kita nak persembahkan bila menghadap DIA nanti..Di usia lebih dua dekad ini, tidak mampu saya cari apakah yang layak saya persembahkan..Allah, bimbinglah hambaMU ini..

wahai hati-hati yang rindu redha Allah..Beramal kebajikan tidaklah mengira masa bila harus bermula, tidak kira di mana harus bermula.Beramal kebajikan hendaklah di mana-mana dan bila-bila masa..Hidup ini bukan hanya berkisar tentang kita, hidup kita dan mati kita..Segalanya hanya medan juang buat hamba yang mencari Tuhannya, demi redha dan cinta di kehidupan abadi..Sumbanglah apa sahaja yang kita ada (ilmu, idea, tenaga, wang dan sebagainya) seikhlas mungkin, pada pembangunan Islam,pada jalan Allah, InsyaALLAH, barang pasti ada nikmat dari Allah dari jalan yang tidak disangka-sangka..Wahai Allah, thabatkanlah hati ini untuk memberi sedaya yang ada bila-bila masa, dan di mana..

Kejarlah dunia untuk akhirat...

Terkenang kata-kata allahyarham Ust Asri Rabbani..

“Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat, dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku…“

Ramadhan telah di seper tiga perjalanan...Memberilah di bulan penuh berkat ini, tanpa berharap pada balasan, Insya Allah, pasti ada untukmu dari Tuhanmu..

~Ramadhan yang indah~

fiey ahmad..

Thursday, August 27, 2009

A very good morning...

No comments:
Salam to all my dearie friends..

6th Ramadhan..Whether we realize or not, time is running very fast day by day. No matter what happen, no matter who utilize it or not. Now, it is only about plus minus 24 days reamin for us to grab as many as possible small particles to help in building us up.

Life is too short to be occupied with things that bring more harm than good ot that bring nothing at all (useless).

Ramadhan is too short to be wasted without doing any improvising efforts.
Ramadhan is a beautiful month promised by Allah with all sort of offers and promises.
Ramadhan is too lovely for those who appreciate it.

~with this opportunity, i would like seek apologies from anybody for my actions and my words might hurt them.May Allah bless you all~


fiey ahmad
M.R.A

Salam Ramadhan

Tuesday, August 25, 2009

Taqwa itu 'Ultimate' Matlamat Puasa

No comments:
Alhamdulillah..

Ramadhan kali ini banyak artikel, handout, handbill menceritakan tentang Ramadhan.

Hikmah Ramadhan..
Tawaran Ramadhan..
dan banyakkk lagi..

Ada artikel yang diedarka di dalam kelas..Cetakan bicara Ustaz Zaharuddin Abd Rahman bertajuk "Inginkan ilmu kebal dan antivirus dosa"..Berkisar tentang jawapan pada soalan tentang hikmah puasa. Ustaz mengulas menggunakan ayat yang selalu biasa kita dengar ketika Ramadhan menjadi butir bicara.


183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
Al-Baqarah, ayat 183


Kata ustaz, Allah sudah secara jelasnya memberitahu hikmah dan tujuan utama puasa itu..

~AGAR KAMU BERTAQWA~

Taqwa itu ditafsirkan sebagai rasa takut pada ALLAH atas nama cinta padaNYA juga.Taqwa itu antara seruan paling kerap dibunyikan di dalam Al-Quran agar umat Islam berusaha untuk ke arah mencapainya..Boleh saya katakan di sini, taqwa itu tujuan paling tinggi dalam langkah-langkah hamba menuju redha Tuhan..

Taqwa itu senjata ampuh umat Islam yang dapat mempertahankan sesorang yang beriman itu daripada dugaan dan mehnah dunia ini.Kerana taqwa itu pasaknya pada cinta dan takut pada ketidakcintaan Allah..Kerana siapalah hamba tanpa cinta dan kasih redha Tuannya..

Puasa pula antara 'instrumental tool' untuk membina taqwa. Kerana di bulan Ramadhan ini, umat Islam itu diwajibkan berpuasa memenuhi rukun Islam ke 4 yang disyariatkan pada tahun kedua hijrah.Puasa itu tanda taat dan patuhnya kita sebagai hamba menuruti perintahNya, demi mencari redha dan keampunanNYA. Dan, Allah tidak akan pernah memberikan sesuatu itu dengan sia-sia.Sesungguhnya, Allah tidak akan pernah menyia-nyiakan pebuatan yang baik oleh hambaNYa. Hikmah dan ganjarannya, terlalu banyak untuk dihitung dan disenaraikan.Apa yang utama..CINTA dan REDHA dariNYA..

MUHASABAH DIRI

Ramadhan ini datang seribu saut makna. Ia datang seolah-olah sebagai tempoh menilik dan memuhasabah diri sepanjang setahun perjalan hidup daripada Ramadhan yang lepas..
Maha Suci Allah, Ramadhan kali ini terlalu banyak ku rasa Allah tunjukkan padaku hikmah perjalanan hidup. Meskipun banyak sekali diiringi pahit, sakit dan luka, namun itulah asas-asas tarbiyah DIA untuk aku kali ini..

"Ya Allah, sungguh aku malu padaMU, untuk kelalaian dan kejahilan sebagai hamba selama ini, namun Engkau masih mencurah kasih dan rahmatMU..apakah selayaknya aku harus ucapkan selain rasa syukur dan rendah hati..masih jauh perjalanan aku menggapai taqwa itu wahai Allah, akan ku cuba sedayanya sekalipun terpaksa merangkak untuknya..thabit qulubi, ya ALLAH.."

~berusaha menuju redha Tuhan~

fiey ahmad
R.I.N.D.U...

Saturday, August 22, 2009

1 Ramadhan

3 comments:

Sejak petang semalam lagi, berdebar-debar rasa hati menunggu akan Ramadhan kali ini.Medan besar yang bakal ditempuh di usia 22 tahun ini.Dan pastinya, penantian kali ini penuh dengan sebak dan air mata..

Hanya Allah yang tahu..

Menoleh kembali pada kenangan yang rasa-rasanya baru je sejengkal di belakang, tapi sudah terlalu jauh unutk dicapai kembali..Malah, MUSTAHIL untuk itu..

Sahabat saya ada berkata dalam tulisannya, 'kalau' itu lubang-lubang di mana syaitan berpusu-pusu masuk untuk menggoyahkan iman di hati manusia pada Rukun Iman ke 6, percaya pada Qada' dan Qadar. Namun, 'kalau' itu saya gunakan untuk kembali memuhasabah diri dengan ketidakupayaan mengubah dosa lalu,saya harus lebih berusaha untuk masa hadapan ~mencari redha Allah~

Kalau manusia itu tahu saat tempoh setiap makhluk di muka bumi ini,pasti kelam-kabut semuanya, berpusu-pusu mengejar pahala dengan amal-kebajikan, meninggal jauh maksiat dan kejahatan di muka bumi..Namun, hakikat itu sebaliknya, itu sebab manusia masih lagi hanyut, masih lagi ingin tersasar, kerana mengHARAP adanya hari esok untuk mereka kembali..

Jika ADA esok, insyaALLAH sempat untuk kembali pada fitrah..namun, pastikah pengampunan itu milik kita?

Jika TIADA esok, bagaimana....?

Kalau manusia itu tahu saat perginya insan-insan tersayang mereka, insan-insan yang menjadi sumber pahala jika kita berbakti kebajikan pada mereka, pasti manusia itu berlumba-lumba mengerjakan sesuatu yang dapat menggembirakan mereka. Hatta, setiap saat pun ingin menghadap insan-insan itu demi pahala dan ketenangan dunia..

Saya seru sangat sahabat dan sahabiah, kenalan-kenalan saya yang masih punya ibu ayah,
berbaktilah pada mereka seikhlas mungkin, sebanyak mungkin,
gembirakanlah hati mereka dengan tingkah perbuatan yang menyenangkan hati mereka,
ucapkanlah sayang, zahirkanlah kasih, tunjukkanlah cinta pada mereka..
Pasti ketemu ketenangan dan keberkatan hidup di dunia ini..

Bagi sahabat yang senasib dengan saya..
Usah putus harapan,
Usah lupa kita masih punya tanggungjawab pada mereka,
sama ada menjadi TAAT atau DERHAKA,
Amal dan Doa kita menjadi penentunya....

Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa apabila matinya anak Adam maka terputus amal ibadatnya kecuali tiga perkara, pertama : ilmu yang bermanfaat, kedua : sedekah jariah dan ketiga : doa anak-anak yang soleh.

Cik Ngah (abang sulung saya) selalu berpesan di setiap kali perjumpaan keluarga kami,
"Derhakalah seseorang anak itu, jika dalam satu hari itu, dia tidak mendoakan untuk ibu bapanya, sama ada masih hidup ataupun telah tiada.."


"Ya Allah, ampuni dosa-dosaku, ampuni kedua ibu bapa ku, ampuni kami sekeluarga..,bimbinglah kami dalam menuju redhaMU.."

~wallahua'lam~

fiey ahmad
di mana-mana

Thursday, August 20, 2009

Everybody deserves answers..

No comments:
Last night, after spending time with my lovely understanding friends I feel so relieved after for a quite some times I did keep my head full of queries...

Just only one phrase said by a friend, all the things puzzled around my mind was washed away..

"Everybody deserves answers they seek for..." she said after I threw many questions to her to get some pictures, leading me to be more understanding about certain conditions.

Then, I realized, there is an answer for a question.

It is about how we ask the question...

It is about what way we choose to adress the question...

It is about how we prepare ourselves to perceive the answers of our questions..

It is about delivering and accepting..


Every question has answer..Seek answer for understanding and seek answer to make your faith stronger..

Do works with your understanding, then you will work whole-heartedly sincerely...
If you do have inquiries, do ask..The answer will benefit by any ways..Even if not all are benefited, there will be some people who get the essential.. Even if there is nobody feels they get something, make it beneficial as you use the answer to benefit other people..

Wednesday, August 19, 2009

A good day

No comments:
I call today a good day for me as I found a friend who I can talk to about what is wondering in my mind for almost couple of month.

I need to learn to observe more..

If the changes is not now,I pray it will be soon..

As soon as possible..

Changes can only be made by those who understand and want changes..

Wallahua'lam..

I just a small dot on the earth who hope the best for every single entity on the earth..

~Allah, only You knows the best..~

Tuesday, August 18, 2009

Kasihku buat keluargaku...

1 comment:

Semalam 17hb Ogos 2009, syukur pada yang Pengasih atas nikmat kesempatan masa dan ruang untuk menghadirkan diri ke UKM Konvokesyen ke-37 i UKN, Bangi, Selangor. Kesyukuran terbit di hati kerana dapat meraikan kakanda tersayang, Nor (Noor Asiah Ahmad, 24)..

Seronok dapat jumpa adik-beradik yang dah lama tak jumpa..wuwuwuwu...love being home (with family)..
Memenuhi masa dengan mengisi perut dengan makanan yang dah lama diidamkan..
Meredah hujan di jalan TAR, cari barang-barang untuk Nor..
Bebas daripada berfikir banyak tentang perkara di KUANTAN (kadang-kadang rehat itu perlu untuk kerja seterusnya lebih berkesan)
Kenangan yang pasti sukar untuk ditemui kembali..

Esok paginya, awal-awal pagi lagi dah kena naik kereta ke Kolej Za'ba, UKM, sebabnya Kolej Ibrahim Yaakob tak ada air..wuwuwu..

Tepat 7.30 Ayie dan Hafiz dah tunggu kat bawajh blok nak menuju ke DECTAR( Dewan Canselori Tun Abdul Razak)..Dah ramai dah 'buah oren bergerak' bak kata k. Basyirah analogi untuk graduan-graduan Fakulti pendidikan yang berjubah oren hari tu..Meriah jugak suasana pagi tu di kawasan UKM ni.

Urrm, ada dua tiket jemputan ke sidang, menyaksikan upacara gilang-gemilang Konvokesyen UKM ke 37 sidang ke 5 unutk Fakulti Pendidikan..Hafiz (adik bongsu umur 12) diberi ruang oleh abang-abangnya untuk masuk dengan harapan dapat menyuntik semangat di dalam hati dia, namun, bukan rezeki dia kali ini, dia tak dibenarkan masuk kerana silap pakai seluar jeans hari tu..Tak pe la, len kali ye, HAfiz..

Part ni yang macam menyayat hati sikit..Tercari-cari saya kakak yang sorang ni di celah-celah 'buah oren' yang banyak yang hanya sebesar semut je bila dipandang dari atas dewan..Bila da jumpa tu, terlambai-lambai saya ni penuh semangat..
dan hati remuk kesedihan, bila dapat SMS dari Nor berbunyi..

"aku nanges je dari tadi sejak masuk dewan, kawan aku pegang aku je dari tadi, tak tertahan rasenya rindu kat Mak Ayah.."

Mengalir juga air mata ni.."Nor, aku pun rindu juga..Kuatkan hati ye.."

Sekali lagi air mata ni tumpah, dek menyaksikan penyampaian Anugerah Pelajaran Diraja yang dikurniakan kepada 2 orang graduan UKM..Dulu, pernah hati ini menyimpan cita-cita untuk berada di tempat sebegitu, menerima anugerah sebegitu, bersaksikan Ayahanda tercinta di Majlis Konvokesyen nanti..Ayah pasti gembira yang teramat, Ayah pasti berbangga dengan usahanya menitik beratkan ilmu pada anak-anak...

~kenangan bersama arwah Ayah~

Tapi itu semua kenangan, masih jauh ingin berada di tempat sebegitu..Anak Mak Ayah ini masih banyak perkara yang perlu di perbaiki..Masih terlalu jauh..

Tapi anak Mak Ayah ni berjanji akan cuba untuk berusaha menjadi anak yang baik untuk Mak Ayah, agar doa ini akan terus jatuh ke riba kalian.

~Ku doakan kalian bahagia tenang di sisi Tuhan..Sungguh, aku rindu..~



p/s:Kini sudah berada di Kuantan..Kembali menilik kerja-kerja yang ditinggalkan..Tabahkan hati, fiey..

Thursday, August 13, 2009

Ramadhan..Bulan Penuh Rasa..

No comments:

Ramadhan..
Bulan penuh barakah..
Bulan penuh Rahmat..
Bulan penuh Rasa..

Gembira

Rasulullah s.a.w bersabda:
" Bagi orang yang berpuasa bagi mereka dua KEBAHAGIAAN, iaitu kebahagiaan ketika berbuka dan juga kebahagiaan ketika bertemu dengan TUHAN mereka" (Bukhari dan Muslim)


Rasa gembira di hati ini bercambah dengan suburnya di tika menghitung hari semakin hampirnya pada Ramadhan..

Rasa gembira di hati ini kerana adanya harapan bertemu Ramadhan kali ke 22 dalam hidup ini, kerana masih adanya harapan mengutip kasih sayang dan limpahan nikmat rahmat Tuhan di bulan Ramadhan ini.

Gembira dengan Ramadhan..

Dukacita

Bertitik jua dukacita di hati menjelang Ramadhan ini..

Rasa dukacita dengan diri sendiri yang masih bersiap sedia sepenuhnya untuk Ramadhan.Rasa dukacita dengan diri sendiri dengan amalan-amalan di Ramadhan lepas. Rasa dukacita masih mendiami hati..

Dukacita juga pada kelalaian diri yang mungkin mencalar kebaikan Ramadhan..ALLAH, aku pohon bimbingan MU..

Rindu

Meniti 8 hari yang berbaki sebelum tirai Syaaban dilabuhkan, sebelum sinar Ramadhan muncul tiba kembali..Merenung pada seminggu bersisa ini menzahirkan rasa kerinduan teramat sangat di hati..

Rindu pada masa lalu yang ditinggalkan..

Rindu pada memori lalu di belakang..

Rindu pada amalan yang pernah mendapat tempat di hati..

dan..

Rindu pada kedua-dua arwah tercinta...Mak Ayah..

Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan pertama dalam hidup ini tanpa keduanya..ALLAH, hanya Engkau Maha Tahu apa rasa dalam hati ini..2 Ramadhan ini genap 3 tahun arwah Mak meninggalkan bumi kudus ini, meninggalkan kami anak-anak yang masih mendamba kasih sayang ibu..

Pengalaman yang tak mungkin dapat dibayangkan namun harus jua ditempuhi.

"Ya ALLAH, kuatkan hati ini demi cinta padaMu dan kasih pada Mak Ayah.."


~Ramadhan, kehadiran yang ditunggu..Moga kali ini lebih baik daripada sebelumnya, moga kali ini diri ini lebih berpeluang memberi dan merasa..CINTA dan KASIH SAYANG~


::Kenangan berbuka semasa di matrik bersama rakan MSCC::

Friday, August 7, 2009

Keep Holding on..

No comments:



You're not alone
Together we stand
I'll be by your side, you know I'll take your hand
When it gets cold
And it feels like the end
There's no place to go
You know I won't give in
No I won't give in

Keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through
Just stay strong
'Cause you know I'm here for you, I'm here for you
There's nothing you could say
Nothing you could do
There's no other way when it comes to the truth
So keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through

So far away
I wish you were here
Before it's too late, this could all disappear
Before the doors close
And it comes to an end
With you by my side I will fight and defend
I'll fight and defend
Yeah, yeah

Keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through
Just stay strong
'Cause you know I'm here for you, I'm here for you
There's nothing you could say
Nothing you could do
There's no other way when it comes to the truth
So keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through

Hear me when I say, when I say I believe
Nothing's gonna change, nothing's gonna change destiny
Whatever's meant to be will work out perfectly
Yeah, yeah, yeah, yeah

La da da da
La da da da
La da da da da da da da da

Keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through
Just stay strong
'Cause you know I'm here for you, I'm here for you
There's nothing you could say
Nothing you could do
There's no other way when it comes to the truth
So keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through

Keep holding on
Keep holding on

There's nothing you could say
Nothing you could do
There's no other way when it comes to the truth
So keep holding on
'Cause you know we'll make it through, we'll make it through




p/s: thanks to all my friends..May ALLAH bless you all

Monday, August 3, 2009

Life isn't be made easy..

No comments:


As clock is ticking, we go older, older and older every seconds.

Meaning that, we are closer, closer and closer to our end time..

When? Nobody knows it except HIM.

Many questions play around in my mind these few days,
"What I want to achieve in my life in the reality point?"
"What I have to do if my future plan does not work as planned?"
"What to do?"
"What to do?"
"What to do?"

Then, I found the answer..Nothing much I can do in the very limited time I have now. But, what I can do is, DO THE BEST I CAN IN EVERYTHING I DO..

Life isn'nt be made easy

~Niyyah~ everything is for seeking HIS Redha
~Challenge~ I need to challenge my self to be responsible with all the tasks given.
~Sacrifices~ There are things we need to let it go, for the rest to move on..
~Dependant~ I will be more dependant to HIM, as I will become vulnerable in most of the situations


p/S: There is always a reason for everything..HE already puts hikmah within everything HE gives..